Full version: vindruva
mogge92
har tagit bort lite skott ifrån min vindruva som jag hade tänkt föröka som sticklingar. någon som gjort detta tidigare och som kanske har lite råd?
RibesRubusVitis
Har du gröna sticklingar, kan du försöka rota dem enligt länken

http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html

Ett stycke ner på sidan står om ”Green (softwood) cuttings”. Själv har jag lyckats bättre med förvedade vintersticklingar.
zine
Hej!
Jag brukar ta vedartade sticklingar på hösten/vintern (När man klipper dem) och sen förvarar jag dem i kylen till våren. Då sätter jag dem i såjord och håller fuktigt. Då brukar nästan alla bli fina plantor.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har fler rankor så brukar det vara en bra tid att göra avläggare efter midsommar-juli. Efter midsommar brukar det ha vuxit ut en del rankor som är så långa att de når ner till marken man brukar ju ändå inte börja pincera förren framåt midsommar tidigast, ofta brukar jag vänta till juli med den, bären ska ju vara som ärtor åtminstone när man pincerar.
Ludvig Johansson
Ta en liten plastkruka, fyll med hälften jord hälften sand/grus. Lägg ca 0,5 cm grus överst. Fukta ordentligt. Stick ned sticklingen (ca 10cm lång) som du klippt av vid en nod nederst och en knopp med blad överst. Är bladet stort kan du ansa det genom att klippa med sax/sekatör tvärsemot bladådringar. Stoppa i plastpåse (gärna ziplock) som du ställer lätt skuggigt på varmt skyddat ställe tex under bord i växthus, under häck. Efter några veckor när rankan börjat skjuta kan man börja lufta påsen lite då och då för att tillslut öppna helt när den fått rejält med rötter. Metoden funkar för många andra växter också. Har man problem med mögel/svamp så kan man spraya med nåt svampmedel. Jag har använt ett från Weibulls som jag tycker funkar bra. Kan gå med atamon också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon