Full version: flytta ros
nina L
JAg har en New dawn som jag köpte förra sommaren. Nu vill jag flytta den. Och jag vill göra det NU! Har någon av er erfarenheter av en liknande flytt. Min ros har knoppar som snart brister. kommer de all falla bort? Vill inte vänta till hösten suck! sad.gif
Eva i Norrköping
Flytta den bara! Inte tror jag att den tappar knopparna, New Dawn är en tuffing. Skulle vara svårare att flytta kanske o mden var flera meter hög, men det har den väl inte hunnit bli än? Ta en rejäl jordklump bara, så du får med så mycket rötter oskadade som möjligt.
Katrina
Flytta den du!
Även om några knoppar faller bort så kommer det många fler, blomsäsongen har långt kvar än.

Kom bara ihåg att passa med vatten de första veckorna - rosor kräver mängder med vatten!
När du tycker att du vattnat tillräckligt - häll på en kanna till! smile.gif

Och jag antar att du planterar om den i bra jord....
Ge den någon vecka att anpassa sig, sen kommer den att blomma som en tok, tror jag biggrin.gif
nina L
TAck för svaren Nu blev jag glad biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
nina L
Hej Nu är min ros flyttad. Den ser inte så välmående ut. En massa gulnande blad och intorkade knoppar. Men det finns även välmående grenar och knoppar. Rosen har liksom stannat upp antagligen av chocken den fick när jag flyttade den. Jag var så försiktig jag kunde och nu har den fin jord.Tror att den kommer att hämta sig.
Ha en fin fortsatt sommar biggrin.gif
Katrina
Jag tror också att den kommer att trivas förträffligt på sitt nya ställe!
Men du glömmer väl inte att vattna, vattna... smile.gif
Detta är ju en sommar som kan ge gulnade blad även på de växter som inte flyttats!

Det är som upplagt för svartfläck och mjöldagg sad.gif
Jaja, vi får ta det som det kommer.

Värmen är iaf härlig tycker jag biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon