Jag är potatisodlare för första gången. Jag undrar om det är så att man bör ta bort potatisblomman när plantan blommar. Det borde väl göra potatisen lite större om plantan slipper lägga energi på blommor?? När ska man skörda potatisen?
Tesa
11-06-2007, 06:35
Jag ahr aldrig hört talas om någon som tar bort blomman på potatisen, skulle det ha nån större betydelse skulle säkert kommersiella odlare slagit av dom på nåt sätt och det gör dom inte....Däremot så brukar man se blomningen som ett tecken på att potatisen snart går att skörda...
Tesa
11-06-2007, 06:41
När du ska skörda beror lite på vad du har för potatis..men generellt kan man skörda när den blommat ett tag men om man ska ha potatis som ska gå att lagra över vintern bör du inte skörda förrän i höst när blasten vissnat..Får du angrepp av mjöldagg på blasten frampå bör du slå av den för det kan ge brunröta i knölarna men låt ändå potatisen "mogna" i jorden (till slutet av september ungefär) för att bilda skal
Hjärtligt välkommen hit förresten..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.