Full version: Valnöt
mogge92
Ja som frågan lyder, vart kan jag få tag på valnötsträd/plantor?
Alexander-VG-zon3
i söder finns dom att köpa på plantskolor annars ta och plantera en valnöt så är den färsk så gror den
mogge92
jag bor ju inte i söder, och vart tusan kan man få tag på färska valnötter? confused.gif
Alexander-VG-zon3
kolla i mat butiker om dom säljer valnötter gror sämre men man kan testa ändå och se om det går
jakob
Jo valnötter, Linus jag fick ju en som du odlat då när vi hade odla träffen,, och den växer och trivs i kruka,, men en undran kan den planteras ut under vintern ,,jag kollade här hos handelsträdgården de hade ett som var sibiriskt de var härdigt,, men tror du dessa odlade är det?'
Det trädet i handelsträdgården var mycket för dyrt för min plånbok just nu.. så jag håller tummarna för mit 30 cm träd.
med vänlig undraN jAKOB
Alexander-VG-zon3
CITAT (jakob @ 10-06-2007, 23:08) *
Jo valnötter, Linus jag fick ju en som du odlat då när vi hade odla träffen,, och den växer och trivs i kruka,, men en undran kan den planteras ut under vintern ,,jag kollade här hos handelsträdgården de hade ett som var sibiriskt de var härdigt,, men tror du dessa odlade är det?'
Det trädet i handelsträdgården var mycket för dyrt för min plånbok just nu.. så jag håller tummarna för mit 30 cm träd.
med vänlig undraN jAKOB

ska du ha det på friland så vänta med att plantera ut det till nästa vår och så har du det ute under hösten och sen övervintra den svalt . dom du fick av mig är inte sibiriska utan den äkta och för att trivas och få rikligt med skörd så bara zon 1-3 i söderläge men du bor väl i 1 ? så den kommer klara sig fint . lycka till med det
Fera
Hallo!

Valnöter är lite olika. Jag har tre olika. En som är frösådd, och moderplantan kommer från tyskland. De är som flaggstänger. Med lite blad på. Mycket sena på våren.
Sedan har vi en Japansk valnöt och en Machorisk (Hur det nu stavas) De är yngre och bara drygt en meter. Men de är mer knubbiga i formen. Och de skall vara mer härdiga. Örebro stadspark har en jättevalnät, det tror jag är en grå valnöt.

Kolla på växtmarknader, STA träffar (Sv. trädgårds amatörerna) Trädgårdsannonserna här på odla osv. Det finns nog massor av odlare som redan har sått , och kanske har någon planta över.
Alexander-VG-zon3
det finns svarta också och kaliforniska
Tezzla
Hortogreen har valnötsträd.
mogge92
CITAT (Tezzla @ 11-06-2007, 00:20) *
Hortogreen har valnötsträd.

jag hittar inga valnötsträd på deras hemsida? dunno.gif
Ophelia
CITAT (mogge92 @ 10-06-2007, 22:25) *
Ja som frågan lyder, vart kan jag få tag på valnötsträd/plantor?

Plantmarknaden, PETAB, Zetas, Rångedala, Bürgers, Åsby, Blomqvists i Finland och Trädgårdshuset är väl några plantskolor som för valnötsträd.

Vill du så själv kan du köpa valnötter från bl. a Impecta.
Tezzla
CITAT (mogge92 @ 12-06-2007, 11:33) *
jag hittar inga valnötsträd på deras hemsida? dunno.gif

Nä, självklart gör du inte det för jag hade fel blush.gif Tänkte på Hasselnöt. Pucko jag. Ber om ursäkt -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon