Jap, där var nästan frågan.
Ni som har bevattningssystem ( jag har köpt Gardenas ) har ni en behov an en fuktsensor ?
Jag har nu två år haft jättebroplem med översvämningar och torka i mina hinkar med en annan bevattningssystem och är nu väldigt osäker vad jag skulle göra.
en vanlig dag behöver tomater kanske 1,5 liter vatten, gurkan kanske 2 och paprikan kanske 1 liter , men på en molnig dag behöver de kanske bara hälften av detta och en varm dag kanske dubbelt.
Jag kommer att vara borta från mitt växthus i värsta fall 3 veckor under högsommaren ( med en ev. hembesök där mellan, men kanske måste systemet klara sig 3 veckor själv.
Om jag ska satsa på en fuktsensor, vart ska jag placera den i så fall ?
på de minsta ( chilin och paprikan ) eller tomaterna där i mitt i mellan.
Jag kan ställa bevattningen på gång flera gånger / dag, om jag sätter den på 3 gånger med fuktsensor till paprikorna.
Om de är blöta på morgonen, men torkar tills middagen, då får alla i allafall en omgång / dag även om det inte blir helt tillräckligt.
Jag har inte inställbara munstycken till alla plantor. funderar på att skaffa sådana till alla ... eller sätta dubbla ( tvålitare )till de större växterna och en till de mindre. Till de allra största plantorna (physalis + gurka ) har jag inställbara munstycken .
Hoppas någon hängde med hur jag tänkte och har någor klockt att komma med, jag åker till storstan i morgon och tänkte handla då, men kan ev. handla även på onsdag...