förra sommren var min första i trädgården och jag hade natruligtvis köpt en massa plantor. sommaren var varm så jag tillbringade 2 timmar varje kväll med vattning. det blev både dyrt och tidskrävande.
denna sommar har jag inte planterat nåt (nästan), så nu undrar jag. vad vattnar ni inte? eller vattnar ni allt?
kan jag låta bli att vattna tex rosor? hur gör ni med rabarberna som hänger? låter ni dem vara?
ge mig era bästa vattning tips så jag hinner bada på kvällarna istället
Jag försöker vattna så pass att det ska räcka att göra en stor runda varannan kväll. Ibland lyckas jag, ibland inte. Däremot krukor och sånt som står i solen brukar behöva i princip varje dag. Det beror ju mycket på placeringen åxå hur mycket man behöver vattna, en del saker kan räcka att ge 1 gg/v under torka. Rabarberna har jag aldrig vattnat, även om de verkligen skulle behöva vatten nu, de är lite torra och sega faktiskt.
Prova dig fram och se vad som går hoppa över och ínte. Lycka till!
Jag har fått för mig att det inte är bra att vattna för mycket, då drar sig inte rötterna ner i marken. Mina gamla buskar med långa rötter vattnar jag alltså aldrig. Dom är vana vid det och hittar själva det dom behöver. Gräsmattan får bara vatten längre fram på sommaren om den börjar se gul ut. Det nyplanterade däremot får vatten varje dag nu när det är så torrt och rosorna likaså. Och praktlysingarna får inte vatten för att jag inte tycker om dom. Hade hoppats att dom skulle torka ihop men icke - dom så gröna och frodiga och växer så det knakar!
CITAT (Bee @ 11-06-2007, 10:02)

Jag har fått för mig att det inte är bra att vattna för mycket, då drar sig inte rötterna ner i marken.
Det är just därför man ska vattna rejält när man lix gör det, för att vattnet ska tränga ner ordentligt i jorden och inte bara fukta på ytan för att sen dunsta bort. Iaf enligt Bosse Rappne eller vad han nu heter...
Alexander-VG-zon3
11-06-2007, 10:09
om vatten finns så vattnar jag på allt som behöver det både morgon och kväll, stenpartiet och träd och gräsmattan får inget vatten alls hur illa det än blir
*Stintan*
11-06-2007, 10:14
Gå upp i ottan och vattna så kan du bada på kvällarna
CITAT (Stintan43 @ 11-06-2007, 11:14)

Gå upp i ottan och vattna så kan du bada på kvällarna

Bra tips! Framför allt för att då får inte sniglarna så lång tid på sig att härja innan dom måste gömma sig för den starka solen. Dom älskar ju att man vattnar på kvällen. I lördags satte jag faktiskt väckarklockan på 07.00 och tassade ut i morgonrocken. Om någon granne var vaken så måtte dom ha fått ett gott skratt! Dam i lång morgonrock tassandes runt med vattenslangen och räckandes lång näsa åt några kvarvarande sniglar
bra tips att gå upp tidigt.
jag blandade in lite lera i rabatterna i våras så de ska hålla vatten längre, rätt eller fel vet jag inte.
har märkt att där jag lagt stallgödsel håller sig fuktigheten bättre. jag får hämta mer i höst.
jag (som många andra kanske) drömmer om en trädgård där jag kan plantera och sedan växer det bara........ en dröm jag vet.
Alexander-VG-zon3
11-06-2007, 10:47
CITAT (Bee @ 11-06-2007, 11:24)

Bra tips! Framför allt för att då får inte sniglarna så lång tid på sig att härja innan dom måste gömma sig för den starka solen. Dom älskar ju att man vattnar på kvällen. I lördags satte jag faktiskt väckarklockan på 07.00 och tassade ut i morgonrocken. Om någon granne var vaken så måtte dom ha fått ett gott skratt! Dam i lång morgonrock tassandes runt med vattenslangen och räckandes lång näsa åt några kvarvarande sniglar

men dom som har saker att göra måste ju vattna på kvällen hur det än blir ,, plus i min morön-sandjord så gäller det att vattna två gånger annars ser det mindre trevligt ut när det sen väl blir sommartorka så vattnar jag bara morgon eller kväll .
Jag fick förresten ett kanontips av en planthandlare förra sommarn... Min rabatt är väldigt solig och torr och jag har svårt att få nåt att leva där. Han gav tipset att gräva ner en bit mossa under plantan så behåller mossan fukten bättre... Och det funkar!
Karrolina
11-06-2007, 11:32
Jag planterade massor med nytt förra året. träd, buskar och perenner. Och en del saker har jag flyttat på i år. Trots detta vattnar jag bara en gång i veckan.. Fast jag har lerjord så den håller ju vatten bra.
Man ska inte behöva vattna så ofta som varje dag annat än i krukor och nyplanterade växter..Man gynnar växterna genom att INTE vattna så ofta och de letar sig ner i jordlager längre ner om vatten inte tillförs uppifrån hela tiden..Och med ett djupare rotsystem så klarar de torrperioder bättre..
Men vattna ordentligt när man väl vattnar..
Om man ser i naturen så är det inte så mykcet som slokar ens när det är torrt länge..
Jag vattnar så lite som möjligt. Nyplanterat vattnar jag (i bästa fall) Sånt som står i krukor som skulle dö annars blir jag också tvungen att vattna förstås. Vattningen är det mest mördande tråkiga jag vet i trädgården. Det blir alltid kvar till supersent på kvällen då man är tvungen att masa sig ut bland myggsvärmarna.
CITAT (Bee @ 11-06-2007, 11:24)

Om någon granne var vaken så måtte dom ha fått ett gott skratt! Dam i lång morgonrock tassandes runt med vattenslangen och räckandes lång näsa åt några kvarvarande sniglar

Jag håller alltid alla rabatter och trädgårdsland ytluckrade, detta gör att de håller fukten MYCKET väl! Jag vattnar bara krukorna ute om det inte blir extremt torrt förstås. Vi tar vatten i sjön, så vi behöver inte tänka på att begränsa oss med det.
Mvh
Fenja
Växter som planterats i år har jag hittills vattnat 1-2 ggr i veckan. Pioner och stora perenner 1 gång i veckan vid torka. Urnan när det behövs (känner med fingret). Nu gillar jag i o f s att vattna, men jag kanske inte vill ägna hela helgen åt det, så i år stramar jag upp lite och det som gäller nu (i stället för totalvattning 1g/vecka) är vattning planta för planta en gång i veckan, men ingen vattning alls av tåliga växter som daggkåpa, mattram, nävor, malvor osv, förrän om det blir riktig torka-kris.
Min granne biologen har filosofin att hon inte ska vattna sina växter så mycket, för då blir de så stora att de sen tål torka sämre. Jag vet inte om det stämmer, men det borde det ju kanske göra. För min del har hennes resonemang i alla fall fått motsatt verkan, jag vill att mina växter ska bli JÄTTEstora och vattnar som jäsingen på hostor och riddarsporrar och annat som jag vill ska växa (men fortfarande bara en gång i veckan).
Sen: Marktäckning, marcktäckning, marcktäckning. Lägg gräsklipp eller hö mellan plantorna i rabatten, 5-10 cm tjockt lager. (Men passa om gräsklippet är färskt, för då kan det bränna växterna om det läggs tätt intill.) Hö och klipp sjunker snabbt ihop till ett diskret beige täcke. Detta gör att jorden håller fukten mycket bättre!! I min squaschodling (ca 20 plantor) täckte jag med genomblötta dagstidningar och sen hö ovanpå det för att det skulle se snyggt ut. Lämnade ett område runt plantan bart för gödslingens skull. Detta tillvägagångssätt var SUPEReffektivt, och det kändes alltid fuktigt om man kände under tidningarna!
kerstin z5-6
11-06-2007, 18:53
Nyetablerat varje dag de första veckorna -rosor tex 3 hinkar / ros i minst två tre v berroende på väderlek , därefter vattnar jag mest på våren -kommer inget regn på en v behöver rosor tilläggsvattnas
Vattningen av perenner o övrigt sker mest med spridare
marktäckning är ett måste
penstemoner vattnas aldrig efter säsong ett , och då bara de första veckorna
gräsmattan -never ...
Eftersom jag håller på att etablera en gräsmatta genom frösådd så jo jag vattnar gräsmattan, men bara på våren innan grönskan ovanför har kommit upp och skuggar mattan.
Sommarblommor, frösådder och annat nyplanterat får sig en dos ungefär varannan dag vid sådan värme som vi har nu. Malmö idag 29grader i skuggan (och minst 40 i solen, jag jobbar ute i Malmö just nu...

)
Ciczi
Jag har inte tid att vattna och så har vi egen vattenbrunn som måste räcka till åt oss och våra kossor så jag vågar inte vattna trädgården vid torka med risk för att brunnarna sinar.
Jag har valt perenner enligt växtplats, dvs torktåliga på torra platser och de som vill ha mer fukt i marken växer där var det är fuktigt. Gräsklipp i rabatterna räddade nog livet på många plantor förra sommaren här.
Mina frösådder och de som växer till sej i krukor och så växthuset så klart vattnar jag minst varannan dag. Vi har 3 1000 liters behållare som samlar regnvatten från hustaket och det brukar räcka till.
Förra sommaren vattnade vi faktiskt våra 40 nyplanterade äppelträd en gång under den långa torrperioden. Då körde vi hem 30 000 liter vatten på en dag.
Zoyas matte
11-06-2007, 21:11
Jag vattnar inte perenner (förutom de som är planterade i år) överhuvudtaget. Inte heller rosor (kanske en gång i veckan högst).
Vattnar bara det jag sått i år. Har fått det rådet av andra koloniägare på området.
Växthuset vattnar jag så klart,frösådder som står i kruka och nyplanterade växter.En del krukor måste vattnas så det blir en del.
Gräsmattan låter jag bli. Jag struntar fullständigt i om den blir brun. Den är så ful ändå så.
Limeblossom
13-06-2007, 07:06
Även om jag också har sjövatten så vattnar jag bara nyplanterat och det som jag har sått och såklart krukorna. Resten får klara sig själva. Skulle det bli extremt torrt och favoriterna slokar så kan jag dra fram slangen och förbarma mig över perennerna också men då gäller rejäl vattning.
Hi!
Skaffa en rotvattnare så sliper ni vattna så ofta och slipper så mycket ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.