Kakaduan
Känner mig som mamma Morticia i familjen Addams... Har just klippt av en massa knoppar på Madame Hardy. Har letat efter vem 17 det är som äter sönder rosenknopparna och nu vet jag!

Har hittat massor av små gröna larver på rosenknopparna. Vävda små bon fulla av svarta bajsprickar avslöjar dem där de sitter halvvägs inne (vid basen) i mina fina rosknoppar och käkar. Har klippt av allt jag har sett och sprutat med Pyrosol. Pyrosolen verkar hjälpa mot bladlössen men jag vet inte om det biter på de lite större larverna om det är några kvar. Hoppas det.

Förresten har bladlössen en helt annan färg än jag någonsin sett tidigare - de är inte gröna eller svarta utan röd/bruna. Någon som sett sådana förut? Något jag borde vara extra rädd för?

Någon som har några andra tips än åtgärderna jag redan vidtagit?

Kakaduan
Blomtess
Jag har också haft ganska stora gröna larver på min rosbuske. Det är en ganska stor buskros, 1,5 meter hög och vid. Vet inte var larverna kommer ifrån men jag brukar bara plocka bort dem, alt. plocka bladen om man inte vill ta i dem. Jag har dock inte märkt någon skada direkt på busken så jag har inte varit så orolig för dem. Men det skulle vara intressant att få veta vad det är för larver, och jag vill ju också har bort dem! Det är inte så trevligt med dem och med en liten trädgård blir det så påtagligt när man har löss och larver både här och där...
Betty
CITAT (Kakaduan @ 11-06-2007, 09:46) *
Förresten har bladlössen en helt annan färg än jag någonsin sett tidigare - de är inte gröna eller svarta utan röd/bruna. Någon som sett sådana förut? Något jag borde vara extra rädd för?

Bladlöss finns i flera färger - både gröna, svarta och rödbruna. Jag har bara haft de rödbruna en gång, på en ettårig vallmo. De var inte så många så dem tog jag bort för hand och med vattenstråle, ville inte ta till kemikalier eftersom man då dödar även deras naturliga fiender som t.ex. nyckelpigor.
Kakaduan
Jag är inte säker på vad det är men teorin är (se länken nedan) blad- och knoppvecklare. Det är små bon av ett ihopknölat löv med lite väv i och massor av små svarta bajsprickar. Larven är ungefär 1 cm lång och har en tunn röd/brun rand längs ryggen. De mindre jag hittat har inte ranten (än). De äter överallt på knopparna men de flesta har jag hittat med halva kroppen innuti knoppens bas där den sabbat hela knoppen.

http://www.svenskarosensallskapet.org/rose..._skadedjur.html

Jag plockar och plockar och plockar och har dessutom (fy mig!) sprayat med Pyrosol på larverna och lössen. Vet inte om det biter på larverna, men jag hoppas.

Tidigare år har jag enbart haft några enstaka ihoprullade blad som jag plockat bort, men aldrig några angrepp på knopparna på detta vis. Bladlössen har varit få och dem har jag fått bort med vanligt vatten och ibland en dos såpa och T-röd.

Kakaduan
kerstin z5-6
fförutom nämnda åtgärder skakar jag buskarna -inbillar mej att det hjälper lite -larvperioden är ganska kort -så snart är det över med dem
Kakaduan
Sluta LARVA er! yahoo.gif

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon