orchid75
Hej,
Jag har en tomatplanta i en kruka i mitt köksfönster (norrfönster). Jag höll på och rensade torra blad när jag upptäckte dessa prickar på stammen. Trodde först det var bladlöss men de sitter fast och rör sig inte när man petar på dem. Är det kanske normalt att tomatplantor ser ut så eller kan det vara någon annan åkomma. Tomatplantan bar frukt när vi köpte den och efter att vi skördat alla tomaterna så blommade plantan på nytt och en ny liten tomat har börjat bildas så den verkar ju må hyffsat bra.
Skulle i alla fall vara intressant att veta om dessa prickar är något att oroa sig för.

[attachment=3881:DSC00136.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt, tomat kan bilda rötter på stammen (det är därför man kan plantera tomat djupt) de där prickarna är början till rötter, om du har möjlighet plantera tomaten i så stor kruka du kan (helst ska man ju ha 15-20 liter till en tomatplanta men odlar du på fönsterbrädan kan det vara svårt att få plats med så stora krukor) då kommer du få massor av tomater.
orchid75
Tack Åsa!
Skönt att veta att plantan mår så bra. Ska testa att plantera den i större kruka.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon