Tullia
Vi har en stor trädgård och inte tillräckligt intresse för att lägga mycket tid. Detta måste alltså vara en _mycket_ lättskött slänt. (Men jag vill ändå ha en viss rabattkänsla.)

Vi ska bygga upp den en aning (bitvis i alla fall). På ena sidan har vi gräsmatta och jag tänkte gräva ner tegelstenar som gräns mot släntens plantering. Dessa ska ligga så att gräsklipparhjulen kan köras på dem. Slänten ska slutta ner mot en avenbokhäck och kommer att vara allt ifrån en halvmeter till kanske tre-fyra meter bred.

Det som växer där nu, som jag tror att vi ska bevara, är en hög en, lilablommande bondsyren, blodhassel och strax intill en hög gran som är lite silvrig (ej vanlig gran). De har en vacker färgskala ihop tycker jag.

Det jag vill ta bort är två björkar som inte ger så mycket (och det är torrt nog som det är), en tanig "vild" rönn och två buskar forsytia (/? blommar illgult på våren för att sedan bli grön...).

Vi ska nog ha ett halvhögt träd nägonstans där björkarna står nu. Vilket? Sedan kanske några buskar till, och så marktäckare, ett par olika sorter. Jag vill gärna få till en lummig känsla. På sikt kommer det i huvudsak att vara skuggigt till halvskuggit, men från början bitvis en hel del sol. Funderar på att lägga ut några block av Ölandssten här och var i den bredaste delen för att kunna kliva runt.

Olika gröna nyanser där några drar åt silver önskas. Lite mjukt vinrött funkar bra, liksom en aning lila såsom syrenen. Övriga färger ska nog hålla sig nära dessa. Vitt är välkommet.

Zon 3.

Någon som råkar få lust att kasta ut lite tankar?
Sussie80
Låga lammöron breder ut sig flitigt men är även lätta att hålla i schack. Silverarv breder också ut sig och blommar i vitt. Sen finns det ju hostor (funkia) för alla smaker som med sina stora blad ger dels lite höjd samtidigt som de täcker.
Tullia
Tack! De första och sista har jag lite grepp om vad de är. Den mellersta får jag kolla upp lite mer. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon