Andreas1974
Hej!

Ett par frågor om en blå druva som jag tror är av typen "växthusdruva" (den står nu ute i en kruka och verkar trivas mycket bra i solen och värmen).
Sorten är Schuyler och jag skull behöva planteras om den i en lite större kruka, men i vilken slags jord?
Kalkrik jord (högt pH) tror jag mig ha förstått är det vanliga. Ska man göda med något eller tillsätta något annat ämne än kalk?

Funderar också på om jag ska låta den stå kvar i sin nuvarnade kruka säsongen ut, eller om det är bättre att plantera om den i en större redan nu. Kan den få anpassningsproblem av att få mer utrymme för rötter och ny jord?

M.v.h. Andreas
RibesRubusVitis
Schuyler (korsning av Zinfandel och Ontario) mår bra i sandblandad lerjord. Om inte rankan visar tecken på näringsbrist, behöver man egentligen inte tillföra gödningsämnen. Lite kompost då och då kring rankan brukar räcka.

Kan du få med hela rotklumpen nu, bör det inte vara något problem att plantera om i en större kruka. (Jag gjorde nyligen misstaget att kapa rötter för att flytta en ranka, som nu har svårt att få tillräckligt med vatten i hettan.)
Andreas1974
Uppföljning Shuyler.

Förra året (2010) gav vindruvsrankan bra med druvor, >50 klasar. Den bor numera i växthus, planterad i jorden.

Emellertid blev druvorna rätt så små... Inte som i beskrivningen jag såg nyss, stora och med få kärnor. Kan jag ha fel jordsammansättning, eller givit för litet vatten, eller vad kan sådant bero på, tro?

Jag är osäker på hur väl jag följde rådet om jord som jag fick här ovan, när jag planterade i växthuset. Växthuset kom inte till stånd förrän 2009.
Gunilla T
Vindruvor vill nog ha jord med lite lägre pH värde - alltså kalkfattig.
RibesRubusVitis
Om du glesar ut bland klasarna, eller bland enskilda druvor i klasen, blir återstoden större och sötare.

De flesta vindruvor vill förvisso ha kalkrik jord; undantaget är de baltiska staketdruvorna som trivs med lite surare jord, t ex rhododendronjord. Men vad du tillför i en kruka eller vid jordytan spelar knappast någon roll när vinrankan planterats i jorden (genom golvet). Rötterna kan gå tio meter ner eller längre.
Schuyler är en korsning av flera sorter, både (mest) kalkälskande och kalkskyende, och du har den jord du har. Men det bästa du kan göra nu är att glesa ut mellan klasarna. Framåt nyår ska du också klippa hårt, ta bort 90 procent av årets tillväxt.

http://www.backyardgardener.com/plantname/pda_bb22-2.html
http://www.bunchgrapes.com/schuyler_grapes.html
http://fls.cals.cornell.edu/OCRPDF/80a.pdf
http://hubpages.com/hub/Growing-Grapes-in-Northern-Climates
niggle
Får jag spä på med frågor?

Jag har i likhet med skribenten, också en reva i en kruka. Jag fick den i höstas och jag vet inte vad det är för
sort. Nu verkar den iallafall vara full av liv.
Eftersom jag inte har något bra ställe för den att klättra på, köpte jag en pyramid av pilkvistar och satte krukan inuti denna. Jag föreställer mig att det ska funka.
Men min fråga är: till hösten när säsongen är över..... kan jag då klippa ner alltihopa och sätta in krukan i uterummet för förvaring (frostfritt)?

Hälsningar,
niggle
RibesRubusVitis
Du kan klippa ner nästan alltihopa, men spara ett par knoppar som börjar visa sig vid de gamla bladfästena. Är rankan inte tjockare än en blyertspenna bör du klippa den så lågt att bara två knoppar återstår av det som växer upp nu i sommar. Blir den tjockare än så, går det att kapa lite högre där du vill att den så småningom ska förgrena sig.
Om du vill ha den permanent i kruka, bör denna vara rejält stor, t ex en bamsig murarhink som vid behov kan döljas i en vackrare ytterkruka. Se i så fall till att det finns dräneringshål, inte nödvändigtvis i botten utan gärna ett par centimeter upp på sidorna.
Bor du i en låg odlingszon kan den förmodligen stå utomhos över vintern också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon