*Digitalis*
Hur stammar man upp en röd vinbärsbuske? Har en förvuxen buske som dessutom hamnat på fel plats, i en rabatt i lite väl skuggigt läge. Tänkte flytta den och passa på att stamma upp. Men hur gör man på bästa sätt?
Anki V
Jag håller på att göra ett försök att stamma upp en röd vinbärsbuske…..inte vet jag om jag gör rätt men ändå

Jag köpte mig en buske (för 65 spänn), det borde vara samma sak att ta en befintlig, jag valde ut den starkaste och rakaste grenen och klippte bort de övriga . Den enda grenen som blev kvar band jag upp mot två störar så den ska växa så rakt som möjligt.
Sedan så skalade jag bort alla småskott efter stammen och sparade det som ska bli kronan
För mig blev det 6-5 ”blivande” kvistar kvar. De tänker jag nu låta växa ut till önskad längd sedan klipper jag av dem för att de ska grena sig ännu mer.

Inte vet jag om det blir rätt men för 65:- kan man chansa lite

/Anki

Det som syns i förgrunden är den lilla pinnen som förhoppningsvis ska bli ett litet vinbärsträd.

jordgubbsland.JPG Det behövs fortfarande en del uppstädning runt om kring.....men nu har det blivit så pass att jag kan börja med försöket att stamma upp en röd vinbärsbuske. De där tre pinnarna längst fram på bilden är hur det såg ut efter en vecka. <br /><br />

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon