Hej!
Jag vill gärna ha tips på doftande växter till en doftträdgård som vi planerar att anlägga på jobbet för funktionshindrade.
Vi jobbar i zon 5.
Gärna när växterna blommar också, eller om det är hela bladverket som luktar.
Hägg och syren... Det enda jag kommer på just nu som luktar och växer här uppe... JO liljekonvalj!
Kakaduan
11-06-2007, 13:52
Schersmin, kaprifol, syren, påskliljor, härdiga rosor, trädgårdsnattviol, doftpion, mynta, etc.
Kakaduan
Sussie80
12-06-2007, 07:15
Bland perenner finns det bl.a. rosor, kryddväxter, bondsyrener, schersmin, höstphlox. Ettåriga finns det ju givetvis luktärt, lövkoja, vissa tobaksblomster, heliotrop. Sen kan man ju alltid trycka ner lite lökar med kungslilja eller hyacinter.
Eva 33c
12-06-2007, 08:17
En tidgt blommande ( blommade i maj hos mig) och doftande buske är vårolvon,
viburnum x juddii Den jag har är nu ca 1,2 m hög, kan lätt avnjutas med näsan även för den som sitter i rullstol.
Hej
[size="5"][/size][color="#2E8B57"][/color]Sötväppling en stor gul, flerårig planta, som man sår. Var man får tag i frö vet jag ej, men Grangården vet kanske eller Hushållningsällskapet. Blommorna luktar mycket gott av honung. Vanliga vilda hundkex, luktar också gott. Gräslök är ju ätligt och doftar ju vid beröring och ur munnen om man smakat. Många kryddväxter doftar vid beröring. Vinruta är en som luktar vid beröring, dock tycker jag den luktar katt! Men du kanske inte bara vill ha väldoftande växter. Svart vinbärsbuske luktar ju också vid beröring, tycker den också är lite åt katt-hållet, men den har ju goda och näringsrika bär. Gatkamomil är ju också en vild blomma som doftar gott, vid beröring. Den hade vi ett år på den plats som vi ställer bilen (den var självsådd) oj vad det doftade härligt när man kom hem med bilen.
TantGredelin
13-06-2007, 04:21
De vanliga svenska barrväxterna doftar gott och starkt vid beröring: alltså gran, en och tall. Dessutom doftar de året runt. Men huvudnumret är och förblir doftschersminen som ju blommar just nu.
Trädgårdsbilder 032.jpg
Kakaduan
13-06-2007, 08:18
I Allt om trädgårds senaste nummer är det en artikel om doftande växter som kanske kan vara något att titta på.
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.