Kakaduan
Vi har köpt ett dammfilter (Gardena) till vår nyanlagda damm. Hålet/utkastet är 5 cm stort och det blir lite för stort flöde för oss, dessutom vill vi ha filtret, som är stort och svart, en bit bort från dammen. Någon som har en färdig lösning på bra materialval (rörklämmor, slangar, rör, etc) som fungerat?

Hårda rör, mjuka rör, klämmor, kopplingar, dimensioner, etc?

Kakaduan
Einar
Det borde väl din säljare kunna ge dig råd om?

Mvh,
Einar
Kakaduan
Nej, det är därför jag frågar här. Gardena säljer inga tillbehör av den typen, utan det är rör/VVS-handeln man får vända sig till. De har ju allt och därför frågade jag om någon hade erfarenhet av bra respektive dåliga lösningar.

Kakaduan
Einar
Har tyvärr ingen erfarenhet av Gardenafilter, så jag kan inte hjälpa dig.
Byt handlare till någon som kan fixa tillbehör och/eller svara på dina frågor - det är bl a det de har betalt för.

Bara min ödmjuka åsikt,
Einar
Kakaduan
Eh... Man kan ju inte byta handlare när man redan har handlat. Jag har varit i kontakt med Gardena själva och de var mycket hjälpsamma. De säljer dock inte rördelar. Vi har fått jättebra hjälp och råd hos vår lokala rörfirma, men det kan ju aldrig ersätta den erfarenhet som finns ute bland alla dammägare. Rörfirman kan det rent tekniska - vilka produkter som finns och som passar ihop, vilka dimensioner som finns att tillgå, etc - men de kan ju inte svara på vilket som fungerat bäst ute folks dammar. Det var därför jag tänkte att jag frågar folk som kanske har erfarenhet av samma problem som vi har.

Kakaduan

Einar
Nej, den här gången är det naturligtvis så dags. Jag menade för framtiden. Det är ju enklare, om man få all information man behöver direkt vid köpet och ev service därefter.
För att återgå till den ursprungliga frågan, är min erfarenhet i princip att ju större genomströmning desto bättre renhållning i dammen.

Mvh,
Einar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon