Full version: hängig kornettblomma
sandra_83
Hej!

Jag har en kornettblomma som nu har blivit jätte hängig. bladen hänger utefter krukan. är det nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?
aldo
Kanske värmeslag flirting.gif

Liten kruka----gammal jord ---ngt objudet i jorden /växten ---vattnat den i jorden .

Fenja
Ska man inte vattna dem uppifrån? Det gör jag alltid...

Är det en ny eller äldre planta du har? Har du kollat i botten på krukan om det är fullt med rötter, i så fall behöver den ny jord och en större kruka. Mina kan också hänga en del eftersom jag inte vattnar så ofta... Om den torkat ut ställ den i en skål och låt den dricka ordentligt i 10-15 minuter. Har du bytt plats på den så att den kanske och plötsligt står i stark sol?
Mvh
Fenja
sandra_83
den är rätt ny. har haft den i ett fönster där det inte är någon sol. är nybörjare så hur ska man sköta dom på bäst sätt?
Fenja
här säger blomsterfrämjandet!! Gå till växtinformation och klicka på kornettblomma.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
vattna den så den hålls fuktig sen när den repar sig plantera om den i en lite större kruka sen 4vcekor efter omplantering ge den gödning du kan även sätta ut den i norr-öst utomhus om du vill det låt det bara inte regna för mycket på bladen har du den ute tar du in den när nätterna går ner mot +5c
aldo
CITAT (Fenja @ 12-06-2007, 00:44) *
Ska man inte vattna dem uppifrån? Det gör jag alltid...

Är det en ny eller äldre planta du har? Har du kollat i botten på krukan om det är fullt med rötter, i så fall behöver den ny jord och en större kruka. Mina kan också hänga en del eftersom jag inte vattnar så ofta... Om den torkat ut ställ den i en skål och låt den dricka ordentligt i 10-15 minuter. Har du bytt plats på den så att den kanske och plötsligt står i stark sol?
Mvh
Fenja

Vattna på fatet så ruttnar den inte så lätt .
http://www.gesneriasterna.se/swe/advice/streptocarpus.php

Alexander-VG-zon3
CITAT (aldo @ 13-06-2007, 21:39) *

min som står ute vattnar jag med vatten slangen och den får det uppe ifrån då ju ,, fast när min är ute så får den luft växling och plus andra blad inga mesiga inomhus blad . så den har det kanske lättare att ruttna inne
aldo
Men vad tycker blommorna om vattenslangen .....
Alexander-VG-zon3
CITAT (aldo @ 14-06-2007, 21:59) *
Men vad tycker blommorna om vattenslangen .....

vet jag inte men jag ser att dom trivs , min kornettblomma har fått redan 5-10blad
Fenja
CITAT (aldo @ 13-06-2007, 21:39) *

Hoppla!! Tur att mina inte vet om det då... det rekommenderas ju samma för saint paulia, jag vattnar dem uppifrån med... whist.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon