Full version: rädisa & rättika
Inka
Hej på er!
Jag har skördat de första rädisorna och rättikorna igår och de visade sig vara så oätligt starka. Vad beror det på? Jag odlar i pallkrage och har försökt hålla efter med vattningen i år...Vad kan jag göra med dem? Kan man mildra det starka på nåt vis?
/Inka
Åsa, mälardalen zon 2
Varm väderlek brukar ge peppriga rädisor/rättika samt väldigt pepprig ruccola har jag, till viss del kan man mildra smaken med mycket vattning men är det riktigt varmt brukar de ändå bli ganska peppriga.

Konstgödning ger växter som växer snabbare och innehåller mera vatten och mindre näring samt smak så teoretiskt sett kan man ju testa att föda upp peppriga växter med konstgödning men då bör man nog starta med de redan från början.
Eva i Västerås
Håller med.
Lite olika på sort är det, tycker jag.
Runåbergs rädisa Plum Purple är väldigt mild och fin tycker jag.
Även när det är varmt är den åtminstone mildare än de flesta andra sorter.
Inka
Just det, det är just Plum Purple från Runåbergs som blivit så läskigt stark i år. Det är kanske värmen. Den får man äta lövtunt skivad på mackan!
/Inka
Digger
Salt på rädisorna dämpar den starka smaken! Dippa dom i salt vartefter som du biter av dom!
Fera
Räddiser blir också starka om de blir angripa av insekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon