Miamorot
11-06-2007, 16:28
Jag har haft ett bigarråträd som fick kådliknande kladdiga knoppar i våras som jag klippte bort nästan alla grenar på. Nu är det bara en pinne med en toffs av blad. Tänkte kolla om den tar sig. Är det någon som vet om den gör det? Svamp troligen, men går det över?
Köpte ett sötkörsbär igår och ska plantera det i en annan del av trädgården. Vill göra allting rätt den här gången. Tips någon? Hur är det med beskärningen? Det är en dvärg, hur yvig tror ni den blir? Ska den växa fritt?
Berätta allt ni vet om hur man ger ett körsbär en bra start i trädgårn
Åsa, mälardalen zon 2
11-06-2007, 16:45
Väldränerat och soligt vill trädet stå, gärna luftigt.
Ett pysslingsträd sötkörsbär blir ungefär 1/3 så stort som ett vanligt körsbärsträd, många sötkörsbärssorter kan bli uppåt 10m så en 2-3m högt brukar ett pysslingsträd av körsbär bli. Hur brett det blir beror nog på sort en del växer bredare eller smalare än andra.
Sötkörsbär ska beskäras mycket lite man kan ställa till mer skada med beskärning än om man inte klipper och mot de flesta sjukdomar-skadedjur är beskärning inte en bra lösning. Sötkörsbär bryter inte så bra på äldre ved som ex.äpple och päron gör.
På ett ungt träd kan man dock se till så trädet bara har en topp samt man kan ta bort döda och skadade grenar, beskärningstid Juli-sept. På ett äldre träd kan man göra en mycket lätt gallring och då tar man mest bort sådant som ser skadat ut, som ligger och skaver, + sånt som är dött.
Miamorot
12-06-2007, 13:31
Tack för tipsen Åsa! Jag ska göra mitt bästa =)