Soffipropp
Mina krusbärsbuskar har fått ohyra! Det är något som äter slätt på blad o bär. Jag har läst lite på nätet o fått fram att det troligen är larver, fast jag inte sett några, men ska titta noggrannare ikväll.
Och samma sak med mina röda vinbär, där har jag inte sett något tecken på ohyra på bladen, men det är något som äter upp bären.. Vet någon vad det kan vara för ohyra och om det hjälper med såpa? Eller måste jag ta till starkare medel?
Jag har iallafall börjat med såpa, så får vi se vad som händer.

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Såpa hjälper inte, jag har slagits mot krusbärsstekeln de senaste åren (på vinbär, krusbär och Worchesterbär) och iår har jag inte hittat en enda. Jag har mosat dem för hand det var det mest effektiva sättet, och med tanke på att Worchesterbäret har små blad och en himla massa taggar har det varit ett tidskrävande jobb men det verkar ha gett resultat.

Krusbärsstekeln går på krusbär, Worchesterbär samt vita och röda vinbär.

Soffipropp
Okej..Måste titta noggrannare ikväll om jag hittar några larver.
Men vad ska jag då ta till hjälp om inte såpa hjälper?
Finns det nåt annat medel? O helst ett som inte är såå giftigt, jag vill gärna kunna äta bären sen.
Åsa, mälardalen zon 2
Mot larver av alla de slag i trädgården brukar det vara handplockning/mosning som gäller, medlena i handeln är inte så effektiva samt larverna sitter ofta under bladen och de börjar sitt ätande långt in, långt ner i busken så man måste ju ändå hålla på och vända och vrida på bladen om man ska testa spruta, för de medel som finns i handeln som man får använda på ätliga växter måste ju träffa larven men som sagt är inte medlena så effektiva när det gäller larver de brukar klara sig bättre än bladlöss gör av de medlen. Man kan sätta på sig diskhandskar vid mosningen så blir det mindre äckligt. Man kan även vända på bladen och peta ner larverna i en burk eller dyl med en pinne och sedan döda dem genom att mosa dem med något redskap medans de ligger i burken.
Soffipropp
okej.
Tack så mycket för hjälpen!
Trevlig sommar på dig! rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon