Full version: Nyckelpigeår?
Airamya
Min trädgård formligen kryllar av nyckelpigor i år. Helt vanliga Marior. De är överallt.
Jag kanske slipper varenda liten lus i år? Vore ju skönt. Är det någon mer som sett mycket nyckelpigor? Är de ovanligt många i år eller är det bara i min trädgård?
Och bärfisar, de är hur många som helst. Gör de nån nytta i trädgården eller är de mest ivägen? Det skulle jag gärna vilja veta - jag har aldrig sett sådan mängd av dessa ganska söta typer, de är faktiskt ännu fler än nyckelpigorna.

Så lite info skulle göra mig glad som en lärka biggrin.gif
Gillan
Här är det precis lika dant. Det fullkomligt kryllar av både bärfisar och nyckelpigor. Har heller aldrig sett såna mängder. Men hur konstigt det än låter är det ändå fullt med löss i körsbärsträden och rosorna fear.gif .

Och bärfisarna vet jag inget om mer än att jag har fått för mig att de äter upp bladen på en del grönsaker, rädisor och ruccola tex. Som sagt, jag tror att det är de som gör det på mina i alla fall.

Dessutom har vi invasion av häggspinnmalen i år. Den har gett sig på både rönn och äppelträd också.

Så nog finns det gott om en del saker alltid confused.gif

Men vi har inga mygg tummenupp.gif biggrin.gif
Piccante
Vet inte om det är ovanligt mkt nyckelpigor i år men jag har sett fler arter än vad jag brukar göra, både gula och röda med alla varianter av prickar. Verkar som om de flesta insekter stortrivs i värmen. Bärfisar har jag inte sett mer av än normalt. Bland skinnbaggar finns både vegetarianer som suger växtsaft och de som suger ut larver och andra kryp. Så det beror på vilken art det är om de gör åverkan på växter eller håller efter ohyra.

Har du inte haft mkt nässelfjärilar oxå? tycker de är överallt i år i mängder!

[attachment=3891:nyckelpiga0303.jpg]

En nyckelpiga som jag inte har sett hemma tidigare.
Airamya
Oj vilken fin piga!
Nej, fler nässelfjärilar än normalt har jag inte sett. å andra sidan har jag alltid många av dem så jag kanske inte reflekterar över det.

Ska plåta mina söta bärfisar imorgon så får vi se om vi kan komma underfund om ifall de är onda eller goda... tongue.gif

Jag hittade den! helt supervanlig bärfis
Så ser den ut och de är precis överallt! Det står där att den suger i sig bär o sånt men de verkar väldans förtjusta i mina blommor...
Lars-Olof Arvids
Vanliga bärfisar är det massor av här också! Däremot ganska normalt med nyckelpigor. Spinnmalar är det lika mycket nu som det var förra året. Ett par häggar jag cyklar förbi varje dag är helt kalätna och idag såg jag en hagtornshäck som var helt inspunnen med dessa silkestrådar. Så mycket mygg är det inte här heller, men däremot massor av knott på kvällarna.

Olle
Netha
Häromdagen flög en nyckelpiga in i bilen... den var rödbrun... brunröd.. med en massa vita prickar.
En sådan har jag inte tidigare sett.
Tezzla
Jag har sett EN nyckelpiga hittills i år! Nässelfjärilar däremot kryllar det av. Tänkte senast i dag att det verkar vara ovanligt fladdrigt i luften.
Krolliljan
Vi har också massor av nyckelpigor.
Aries
Nyckelpigor ser jag inte många men bärfisar kryllar det av. De satt i mängder under rabarberbladen när jag skulle skörda för att göra en paj. Äckligt när de flög omkring i panik när jag lyfte på bladen. fear.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Netha @ 13-06-2007, 22:51) *
Häromdagen flög en nyckelpiga in i bilen... den var rödbrun... brunröd.. med en massa vita prickar.
En sådan har jag inte tidigare sett.

Det var säkert en 14-fläckig nyckelpiga. Inte att förväxla med den 14-prickiga på Markus bild.

Olle
Gossen Ruda
Jag tycker inte att jag sett så mycket nyckelpigor eller bärfisar men insekter kan variera mycket på lokal nivå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon