Full version: ros id
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

vet inte om ni kommer ihåg jag hittade en gammal ros som för vuxit sig och va hög . så nu blommar den och då är det väl lättare att hitta namn på den

vad jag vet om den jätte härdig och stor och vita enkla blommor och en gammal sort

så hoppas nån vet va den heter

mina egna förslag som jag kanske tror

francis e. lester rose
nevada
rosa wichuraiana grandiflora
pimpinell ros
rosa multiflora
nyponros sort!!
Kajsa
Här en bild på Rosa winchuraiana krypros
kronbladen är lite för mjuka, runda tycker jag.

Och bilder av Rosa multiflora
Den känns närmare, här en massa bilder att kika på.

Nevada är det inte, här en bild från förra sommaren, den kan bli rosa i stark värme, mer fylld.
Alexander-VG-zon3
hmm tycker den liknar båda ,, fast bladen och blommorna lite mer multiflora .

hur ser multiflora ut på grenar och stam och taggar och vilken gren färg ??

eller kan ju googla på multiflora men hur tycker du dom ser ut ?? kan va svårt med bilder från nätet ibland .

sen kom jag på en ska till läget den är planterad i är halvskugga jorden vet jag inte då dte inte va jag som planterade den men är den planterad i naturliga jorden så är den sand och morän
Kajsa
Rosa multiflora
Här en bra detaljbild även av bladen. Och i Rosbibeln står " få taggar, honungsdoftande, kan bli 6 m hög, något glänsande blad som får småblad 5-11 omvänt äggrunda, blomman 2-3 cm i diameter, vit ibland svagt rosatonad "
Hoppas du blir lite klokare, annars låna " Rosor från Nordiska Trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson, finns på alla stora bibliotek, där hittar du många bilder och detaljerad text.
Alexander-VG-zon3
tack för tipset ska låna den nästa gång jag är på biblioteket om dom har den där hoppas det .

tack så mycket ska titta närmare på taggarna på min
kerstin z5-6

jag tror på rosa canina ...smile.gif
renate
Rosa Multiflora är klasblommande,ska ta en bild av mina i morgon.Jag tror också att det är Rosa Cania du har.
Alexander-VG-zon3
åhh denna tråd hade jag glömt bort

hmm rosa cania den liknar den också ska kolla mer på taggarna å så för blommorna ser jag ingen skillnad på
renate
[attachment=4065:PICT0022.JPG] [attachment=4064:R_Multiflora.JPG]
Nu tog jag bilder på
mina Multiflora,canina glömde jag.

Kajsa

Rosa canina dumetorum, enligt folk på Rosforum.
Denna ros var ympunderlaget till en Kanadaros, den tog snabbt över hela rosen och först när den blommade fattade jag. Tyckte den hade blågröna matta, stora sågade blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon