|
Ska omplantera mina physsalis till större krukor. De blommar och en del har bildat frukt (höljen i varje fall). Är det ok att omplantera ändå, eller skulle jag gjort det tidigare? Kan jag trycka ner stammen en bit i jorden, som man kan göra med tomater, eller är det helt fel? De står inomhus fortfarande, men tanken är att de skall ställas ut. Avärda dem innan eller är det ok att ställa ut dom direkt, med vindskydd (täckväv) runt om? (Jag har frösått själv)
Många frågor, hoppas någon kan hjälpa.
Physsalis är inte så kinkiga, så det går bra att omplantera med både frukt och blommor. Jag planterade mina i 20-liters hinkar första sommaren och redan i september var det bara rötter i hinkarna! I år ska mina få minst 40-liters hinkar. Du bör nog vänja dem vid sol och vind innan de står ute för gott. Kanske du kan skugga dem med väv, eller ställa ut dem vid molnigt väder. Övervintrar du dem, får du frukt tidigare nästa år.
Tack för bra svar Rosita! Kan jag trycka ner stammen en bit vid omplantering? Om jag omplanterar nu, är det mindre smart att börja avhärdningen direkt då eller spelar det ingen roll?
Jonas70
12-06-2007, 08:07
Jag planterade mina gyllenbär på samma djup eftersom jag såg att det kom nya "grenar" väldigt långt ner på stammen och att dessa nya grenar i så fall skulle hamna under ytan.
VARNING! Plantera inte Physalisen i för stora kärl, då lägger de aldeles för stor energi på att bilda rötter. Mina står i MAX 5 liters krukor och får massor av vatten istället. Men i gengäld bildar plantorna frukter var 5:e cm på HELA busken!
CITAT (MariaS @ 12-06-2007, 09:13)  VARNING! Plantera inte Physalisen i för stora kärl, då lägger de aldeles för stor energi på att bilda rötter. Mina står i MAX 5 liters krukor och får massor av vatten istället. Men i gengäld bildar plantorna frukter var 5:e cm på HELA busken! Oj då, jag som läst att de skulle ha väldigt stora krukor... hmmm. Enligt dig, MariaS, kan jag alltså sätta två Physsalis i samma (stor) hink? Inte trycka ner dom alltså, tack Jonas.
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2007, 08:36
Jag har mina gyllenbär planterade i marken och de brukar få massor av frukter över hela plantan, så när det gäller den arten verkar det inte påverka fruktsättningen att de har gott om plats till rötterna..
Eva 33c
12-06-2007, 08:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-06-2007, 09:36)  Jag har mina gyllenbär planterade i marken och de brukar få massor av frukter över hela plantan, så när det gäller den arten verkar det inte påverka fruktsättningen att de har gott om plats till rötterna.. Jag gör som Åsa, fast jag har dem i jordbädd i växthuset, och har samma erfarenhet som hon. Och för tydlighetens skull handlar det i mitt fall om Gyllenbär, physalis pruinosa (numera P. grisea), den på Åsas bild. Jag vet att en del odlar physalis från köpefrukten och det är en annan art och den har jag bara odlat en gång för länge sedan så där vill jag inte uttala mig...
Tack! Blir så glad av alla svar! Så eg. kan jag bara trycka ner dom i hörnet av mitt kryddland? Trodde de behövde mycket egen plats (stor kruka) + helst i växthus... Men Åsa´s var ju kanonfina! Gräver du upp dom på hösten och tar in dom eller hur gör du Åsa?
Planteringsjord blandat med kogödsel, vad tror ni om det?
Eva, jag har plantor både från Gyllenbär (köpta frön) samt köpefrukt från ICA.
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2007, 09:29
Nä jag spar inte gyllenbärplantor, vid sådd i början av april brukar jag få frukt i början av juli så det är bara onödigt jobb att hålla på och övervintra plantor.
Säkrast att förtydliga sig då. Jag har Physalis peruviana = kapkrusbär. Växer då INTE som era P. pruinosa. På friland bildar de nämligen BARA rötter och INGEN frukt. Gäller även för stor kruka. Så visst är det viktigt att veta vilken sort det är också.
Ok, tack tack! Stor plats/hink till Gyllenbär. Liten kruka till ICA-Physalisen. Kogödsel blandat med planteringsjord, eller kan jag ta och sätta dom i ren kogödsel när jag planterar ut dom?
Eva 33c
12-06-2007, 16:03
CITAT (MariaS @ 12-06-2007, 13:00)  Säkrast att förtydliga sig då. Jag har Physalis peruviana = kapkrusbär. Växer då INTE som era P. pruinosa. På friland bildar de nämligen BARA rötter och INGEN frukt. Gäller även för stor kruka. Så visst är det viktigt att veta vilken sort det är också. Tack för det klargörandet Maria. Jag har i år sått lite "ICA-physalis" också, så nu behöver jag inte göra ditt misstag!  Föresten, hur förvarar du den på vintern?
CITAT (Eva 33c @ 12-06-2007, 17:03)  Föresten, hur förvarar du den på vintern? I varmväxthus med tillskottsbelysning. Som kallast 4+. Nästa omgång kan jag meddela sitter i såjord, har just rotat sig och är 10-12 cm höga och har en respektive tre blommor. Ska ut och plantera om nu.
Min ICA-physsalis ger mycket bär och står i en 20-liters hink, dricker ca 10 liter vatten/dag, har massor av rötter och snart ingen jord. Jag måste plantera om den i en 30-40-liters hink! Jag övervintrade min i förrådet 5-10 grader. Jag har den ute på sommaren, inte i växthus. Jag fortsatte att skörda physsalis ända fram till december, det hade inte gått om jag haft den på friland!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|