morellen
11-06-2007, 19:15
Hur får man tag i ett valnötsträd egentligen? Går det att beställa på plantskolan? Hur lång tid tar det för det att sätta frukt?
Det går nog att beställa hos de flesta plantskolor, tänk på att få en sort som passar för din
växtzon. Sedan brukar det ta minst 10 år innan man får frukt.
linnea-maria
25-06-2007, 13:24
Jag tog släpvagnen och fyllde bilen med växtgalna kompisar och åkte till Zetas och inhandlade där en mandchurisk valnöt för 289:- . Det finns olika priser beroende på hur stort trädet är.
Jag bor på ett mycket kallt ställe och trädet ska klara zon 5 (där jag bor). Jag planterade det förra sommaren. Denna vår var det så torrt i backen och toppen torkade men istället har den nu skjutit nya skott både i toppen och längs stammen.
morellen
26-06-2007, 13:48
låter ju bra, eftersom dtället där jag vill plantera valnöt på har gynsamt läge funderar jag på om inte den vanliga valnöten skulle funka där...
linnea-maria: hur stor planta fick du då på ett ungefär?
Men ska det inte vara sk äkta valnöt (juglans regia) om man vill ha valnötter??
Mina föräldrar har ett valnötsträd som planterades ca 1978 (zon 1). Det är nu ett mkt skrymmande, men vackert träd. Valnötterna är emellertid så små att det inte är värt besväret att samla in dem. Kan man göra ngt för att de skall bli större?
Huggorm
28-06-2007, 15:08
Det är väll för kort sommar som gör att nötterna inte utvecklas fullt? Så det blir svårt att göra något åt tyvärr, men man kan ju hoppas på klimatförändringarna
Anders Roslagen
28-06-2007, 22:53
Det går att plocka mogna, fint utvecklade valnötter, (Juglans regia), i Stockholmstrakten - även efter en ovanligt sval sommar, det har jag gjort. Så jag antar att det är sorten som inte är den bästa ELLER så är trädet inte ordentligt pollinerat om det blir små nötter. De kan behövas en sort till.
Nu kommer jag inte ihåg vilken namnsort jag har, men det är en sort som det blir nötter på efter bara några år.
CITAT (buffy @ 27-06-2007, 08:22)

Men ska det inte vara sk äkta valnöt (juglans regia) om man vill ha valnötter??
Mina föräldrar har ett valnötsträd som planterades ca 1978 (zon 1). Det är nu ett mkt skrymmande, men vackert träd. Valnötterna är emellertid så små att det inte är värt besväret att samla in dem. Kan man göra ngt för att de skall bli större?
Yep. Köp en dunk bensin o kör med bilen runt trädet för att påskynda växthuseffekten.

Kan man måtro så valnötter från zon 5 o hoppas de skall gro? Finns ett stort träd här där jag befinner mig nu - samma växtzon.
Jajamen det kan man, och det är tom bättre att plocka nötter från samma zon som man själv ska ha det kommande trädet. Iallafall om man tycker om moderträdet som nötterna sitter på.
Sätt inte bara en kärna, sätt några stycken. Grobarheten är visserligen ganska bra, men det skadar inte att t ex sätta 4, 5 6 stycken om man vill ha två bra att välja mellan sedan. Den ena kan man ju ge bort...
CITAT (Anders Roslagen @ 28-06-2007, 22:53)

Det går att plocka mogna, fint utvecklade valnötter, (Juglans regia), i Stockholmstrakten
Var i Stockholm hittar man valnötsträd?
Anders Roslagen
11-02-2008, 20:47
CITAT (Digger @ 11-02-2008, 19:14)

Var i Stockholm hittar man valnötsträd?
Valnötsträd finns lite varstans, men de jag kommer på av ÄKTA valnöt, J. regia, växer utanför Naturhistoriska Riksmuseet, vänster om entrén när man står framför byggnaden, en utanför Bergianska trädgården vid ett sprängt berg på väg mot Frescati, inne på Kv Myntet, Hantverkargatan 5 och utanför Centralbadet mot gården med dammen. Finns säkert många fler.
rahmat2
11-02-2008, 22:28
Har ett par unga valnötsträd som vuxxit från kärnor som jag samlade i Göteborg under ett valnötsträd. I Göteborg finns det både på Domkykas gård mittemot biografen på Kungsgatan och ett på Trägårdsföreningen bakom rosorna.
Har flera kärnor om nån vill har,kan ni få dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.