Full version: gurk"revor"
vivla
Vet någon vad man gör "revorna" som växer ut på sidorna på gurkplantorna ska jag binda upp dem med? Plantorna är fina med gott om blom och smågurkor på, men jag undrar om kanske "revorna" tar för mycket näring från "stammen" (hittar på lite egna benämnningar som ni märker:)) Jag försöker att bifoga en bild...

[attachment=3896:IMG_0183gurkplanta.JPG]
Tesa
Eftersom du verkar ha dom i krukor så skulle jag nog hålla efter lite..Själv brukar jag låta gurkan växa vilt men de står i djupa bäddar med god jord och jag är slarvig.... rolleyes.gif
Du kan ju se lite vad plantan verkar orka med...det är ju bättre att få lite färre goda fina gurkor än många som inte blir så bra..
Mu i myllan
Hej,

Det beror lite på hur rörigt du vill ha det i växthuset. För ordningens skull bör du ta bort sidoskotten tills plantan växy sig upp till taket. Då toppar du och leder ut de två nya revorna åt var sitt håll. Plantan åller inte för vad som helst så spara 8-10 gurkor på huvudstammen. Har du flera plantor så räcker gurkorna nog till husbehov ändå.
Jonas70
Tack för de goda tipsen. Det är verkligen något jag kan ta mig till.
Det växer ju så det knakar i växthuset de här dagarna som bjuder på så mycket värme. Jag har skördat många gurkor i storlek a-la-John-Holmes. wink.gif
vivla
Tackar för svaren! Tänk vad det låter enkelt när man får bra svar. Jag har åtta hinkar med två olika sorters gurkor. det börjar bli vildvuxet så jag klipper bort på en del gurkplantor och toppar en del och låter två nya skott växa upp på dem. Jonas, jag fattade faktiskt inte kopplingen till namnet, så jag fick ropa på gubben, han visste. giggle.gif
Karin M i zon 5-6
blush.gif blush.gif blush.gif
//K
Jonas70
Nej, han kanske inte är så känd i trädgårskretsar wink.gif
Tosan
CITAT (Jonas70 @ 13-06-2007, 12:59) *
Nej, han kanske inte är så känd i trädgårskretsar wink.gif

Fast han har ju sysslat en del med både buskar och häckar
Malvia
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 14:28) *

giggle.gif a0a.gif
Jonas70
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 14:28) *

Jo det har du ju rätt i giggle.gif
Är det därifrån ordet ståndare kommer?
Tesa
Jag trodde ju hans gebit var just "blommor och bin"..
Tosan
CITAT (Jonas70 @ 13-06-2007, 15:06) *
Jo det har du ju rätt i giggle.gif
Är det därifrån ordet ståndare kommer?

Kanske det..

CITAT (Tesa @ 13-06-2007, 19:11) *
Jag trodde ju hans gebit var just "blommor och bin"..

Ja det åxå, en sann trädgårdskille med andra ord giggle.gif
vivla
bravo.gif vilka goá inlägg ni kommer med!
Jonas70
Det är tydligen mycket man inte vet om vissa killar wink.gif
kollba
CITAT (Mu i myllan @ 12-06-2007, 11:30) *
Hej,

Det beror lite på hur rörigt du vill ha det i växthuset. För ordningens skull bör du ta bort sidoskotten tills plantan växy sig upp till taket. Då toppar du och leder ut de två nya revorna åt var sitt håll. Plantan åller inte för vad som helst så spara 8-10 gurkor på huvudstammen. Har du flera plantor så räcker gurkorna nog till husbehov ändå.

Gäller det bara slanggurka eller gör man samma sak med smågurkor ?
Mu i myllan
Troligen gäller det inte smågurkor. Det är dels en fråga om tyngd och om näring. skulle tro att smågurkor kan vara dubbelt så många men... som sagt bara vad jag tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon