Full version: Vad kan detta vara?
jenkan
Hej!
Som den nybörjare jag är hoppas jag någon kan hjälpa mig reda ut vad detta kan vara för söt liten blomma jag hittade i en rabatt vid vårt nyinköpta sommarhus:

Liten okänd blomma

Beklagar den mörka bilden, hoppas någon ändå kan identifiera den!

Har svårt att tro att det är ett ogräs, det växer flera stycken i en prydlig rad...
Själva blomman är två-tre centimeter i diameter, men stängeln är ganska hög.

Mvh
Jeanette

Tesa
ser ut som nån sorts akleja...sort är dock svårt eftersom aklejor är ganska promiskuösa och korsar sig hej vilt..
...men jag kan ha fel.. wink.gif
sqrulan
tummenupp.gif
Helt klart en akleja,kan vara en Barlow.
storm
CITAT (Tesa @ 11-06-2007, 23:54) *
ser ut som nån sorts akleja...sort är dock svårt eftersom aklejor är ganska promiskuösa och korsar sig hej vilt..
...men jag kan ha fel.. wink.gif

klart att det är en promiskuös akleja giggle.gif
Boxer
Visst är det en 'Nora Barlow' titta här! wub.gif
jenkan
Vad duktiga ni är! bravo.gif

Vilken tur att jag hittade hit till forumet!

På länksidan verkar det som om det är en ovanlig sort?
Skulle gärna behålla dem, men går det bra att flytta på dem?
Tänkte göra om rabatten de står i.
Just nu skuggas de nästan helt av huset, på norrsidan.
Är det en bra plats eller trivs de bättre någon annanstans?

/Jeanette
Katti med torpet
Visst går det att flytta aklejor! Jag har flyttat många om än lite tidigare på säsongen.
Optimalt läge är halvskugga och gärna lite fuktigt även om jag har några i en brännande torr söderrabtt, där blir de dock rätt ynkliga och blommar över fort.
Flyttar du nu mitt i sommaren så se till att du får med stor rotklump och vattna ordentligt.
jenkan
CITAT (Katti med torpet @ 18-06-2007, 12:05) *
Visst går det att flytta aklejor! Jag har flyttat många om än lite tidigare på säsongen.
Optimalt läge är halvskugga och gärna lite fuktigt även om jag har några i en brännande torr söderrabtt, där blir de dock rätt ynkliga och blommar över fort.
Flyttar du nu mitt i sommaren så se till att du får med stor rotklump och vattna ordentligt.

Tack för tipsen!
Jag kommer inte att flytta dem ännu, vet inte än vad som mer dyker upp i rabatten, det är första sommaren här... mycket spännande!
Nu står de i halvskugga och behåller fuktigheten rätt bra, så det kanske är bäst att de får vara kvar i rabatten, men de växer rätt utspritt, jag kanske kan flytta ihop dem?
Kan man på något sätt föröka dem genom frön eller sticklingar?
Jag skulle gärna ha fler av denna söta lilla växt.

sqrulan
Om du vill vara säker på att få samma blomma så kan du försöka att dela plantan,av frö kan det bli

nåt helt annat,Stickling vet jag ej hur det går att rota?
Katti med torpet
Visst kan du flytta ihop dem!
Att de är utspridda beror säkert på att de frösått sig själva, det är de rätt duktiga på så titta efter småplantor nästa vår.
Ta vara på småplanten, om du inte vill ha dem kvar i rabatten innan de är fullvuxna kan du driva dem i en kallbänk el. nåt tills du ser att de har rätt utseende och de fått bli lite strörre, sen är det bara att sätta dem där du vill ha dem.

Har alla dina plantor likadana blommor? I så fall är det nog ganksa säkert att fröså dem för om de hade förändrat sig skulle du se det på att de självsådda plantorna såg annorlunda ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon