Full version: Kejsarkrona
Chaty
Detta är tredje året som mina två kejsarkronor vissnar ner och dör. När dom kommer upp ser dom alltid så friska och starka ut. strax innan man tror att den ska knoppa sig, börjar bladen att gulna och tillslut dör hela växten. Har någon ett svar på vad det här beror på

MVH

Chaty confused.gif
Krolliljan
Jag vet inte men förra året hade jag en kejsarkrona( som blommade). Detta året kom det upp fyra stänglar men de gjorde som dina, växte fint och till slut vissnade de ner. Jag fick för mig att det var för att det hade blivit fler lökar som använde kraften till tillväxt. Nu när jag läser vad du skrivit blev jag tveksam.
Kajsa
Det ska dom göra nu, dom har blommat över och vissnar fort, mina är alla gula nu och flera har jag bara dragit upp och slängt i komposten, gräv ner lite benmjöl nu så ökar chanserna till blommor nästa vår.
kerstin z5-6
Normalt -om de däremot inte blommaar beror det på näringsbrist -Näringen ska helst ges innan de gulnat
Chaty
Kan det verkligen bara vara det som är fel. Gödslade ordentligt i höstas, då jag provade med att flytta lökarna, gödslade även i väras
Kakaduan
Kan ju bero på jorden också. Jag har provat några gånger förut och haft samma problem trots gödsel och omvårdnad. Förra året gick det för första gången bra - då hade vi grävt om rabatten, blandat i jord, torv och gödsel i vår annars så tunga lerjord. DÅ kom de igång. Kanske du har för kompakt eller dåligt dränerad jord?

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon