amaira
Jaha, dags igen då. Känner ni igen dessa vanliga typer?

1.

2.

Och vem kryper den modiga bladlusen på? Eller kanske "dumma" bladlusen...
3.

Det var inget svårt idag - det är det väl inte? - det är bara lite kul att se dem nära.
Gossen Ruda
Svar: Ja, jag känner igen dom men för att inte förstöra för andra håller jag käft. laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Jag kanske också ska vänta lite den här gången... rolleyes.gif

Olle
LenaMarie
CITAT (amaira @ 12-06-2007, 09:55) *
Jaha, dags igen då. Känner ni igen dessa vanliga type

Berätta, berätta jag har ingen aning, iaf inte den första, den ser rent av gullig ut men antar att den INTE är det -fear-.gif
Gossen Ruda
Jaja.

1: Humlebagge
2: Spindelbakkropp. Blomkrabbspindel troligen
3: Blomflugelarv.
amaira
Jodå, LenaMarie, humlebaggen är faktiskt gullig! (fast det tycker jag förstås om alla småkryp)

Som Ruda och Olle säger (jodå, Olle säger säkerligen detsamma tongue.gif ), 1 är humlebagge.

2 är blomkrabbspindel.

3 är en blomflugelarv (som lever av bladlöss). Återkommer med bild senare, såg att jag inte hade laddat in någon.

Och så får ni några nya frågor, nu inte lika lätta. biggrin.gif .

Vad är detta? (fast Ruda får vara tyst ett litet tag vad gäller 4:an tongue.gif )

4.

Vad är detta och vad ska de bli?
5.

Nästa är en luring (för jag vet inte svaret själv rolleyes.gif hoppas på Ruda...
6.

Lars-Olof Arvids
5:an har jag sett massor av nu i dagarna... rolleyes.gif

Olle
amaira
Det är möjligt att du har, Olle, men var inte för snabb. Själv skulle jag gissa fel. Både rätt och fel finns "massor nu i dagarna".
Gossen Ruda
Nu kan jag inte vara tyst längre.

4: Bladluslejon, larv av guldögonslända.

5: Nån spinnarmal, kanske häggspinnarmal men det finns några liknande arter.

6: Nån mal. Syrenmal kanske.
amaira
Ja, 6. vet jag ju inte alls, tyckte bara den såg så söt och lustig ut, den lilla varelsen med fransig bak.

Vad gäller de andra så på´t igen! Det var fel alltihopa (till min stora glädje!) biggrin.gif Gissa mera Ruda, säg vad du tror Olle, och alla andra som vill försöka.
Lars-Olof Arvids
Amaira, din luring! tongue.gif Bara att erkänna att jag var för snabb, för jag trodde också att det var spinnmalslarver.

Olle
amaira
Hihihi giggle.gif Nä, de här var faktiskt inte lätta.

Dags för några ledtrådar?
Fyran är en sländelarv, dock inte bladluslejon...

Femman är såklart fjärilslarver, men inga spinnarlarver. De är nykläckta och pyttesmå. När de blivit större känenr ni "alla" igen dem som vanliga kära vänner.
Gossen Ruda
Jaså, larverna var så små. Svårt när mna inte har nån jämförelse. Då är det väl nån av nässelätarna, påfågelöga eller möjligen nässelfjäril. Sländlarven kan vara vad som helst.
Gossen Ruda
Vad som helst kan ju innebära en myrlejonslända men är fångstkäkarna så håriga på dom???? Sen finns dom väl inte uppe hos dig? g.gif
amaira
Sedär, jag tänkte väl att du skulle lista ut det till slut. yes.gif Joo, jag har dem här, myrlejonsländelarverna. Till min stolthet och glädje.
Såg dem första gången förra året, så de är ganska nyinflyttade. Jag brukar mata dem med myror när jag går förbi, stackmyror, de biter mig i alla fall bara, myrorna alltså, om de hinner först. Inte för att myrlejonsländelarverna behöver matas, de får nog tag i överflöd. De har valt några strategiska platser att gräva ner sig på.

Denna grävde jag upp för att titta på och fotografera - som tack för hjälp med maten rolleyes.gif . Den var snart försvunnen under mark igen.

För dem som inte vet så gräver larven ner sig under marken, där det är sandigt. Det blir små (eller ganska stora) konformade gropar där bland annat myror trillar ner och blir fångade av käkarna. Hinner myran undan, så skvätter larven sand efter den och då halkar den ner igen och blir fast.

Jag såg förresten den vuxna sländan häromdagen. Bara en kort stund, hann inte fota innan den flög upp mot trädtopparna igen.

Och fjärilslarverna, ja, det är så gott som nykläckta nässelfjärilslarver. Verkligen inte lätt att se, om inte omöjligt...
Här är hela bilden. Åtminstone ett nässelblad att jämföra med.

amaira
Varsågoda och gissa på denna då.

hoppas jag inte haft med den förut.
Lars-Olof Arvids
Myrlejon, intressant! smile.gif Enligt Chinerys "Insekter i Europa" är den vanliga myrlejonsländan funnen upp till Ångermanland.

På den nya bilden vågar jag nog gissa vilken djurgrupp det är åtminstone, men väntar lite igen. smile.gif

Olle
amaira
Den här gången är jag säker på att du har rätt, Olle. Denna gången luras jag inte. *ler*
karjo
Jag gissar på trädgårdssnäcka!
amaira
Visst är det trädgårdssnäcka. Förlåt Karjo att jag inte svarat tidigare. Jag sökte en större bild, eller snarare en bild som visade mer av snigeln, men den har jag slarvat bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon