Novisen
Det funkar INTE med att trycka på
Vertyg
Internetalternativ
Ta bort tidigare.

Då försvinner vad som var i mappen tidigare...men inte i adressfältet... iallafall inte på den dator som jag delar med andra.

Nog måste det gå?

Tack för svar (som jag vet kommer här...)

anna_rispan
Jag provade men lyckades inte så jag väntar också på svar. Särskilt irriterande är det när jag har lyckats stava fel o så poppar det alternativet upp....
KURT
Det brukar vara lättare att få svar om man talar om vilket program man har problem med (gärna också version).

Förmodligen gäller det väl något program från Microsoft? De brukar ju ofta ge problem, och trots det så envisas folk med att fortsätta använda dem!

niklaswik
I Firefox kan man iaf bläddra ner till den adress man vill ta bort (i den listan som ploppar ner när man skrivit en del av adressen) och helt enkelt trycka på "delete" så försvinner den. Alltså Delete på tangentbordet.
Gossen Ruda
Hos mig fungerade det med att rensa tidigare under internetalternativ. IE6 och Win 98.
anna_rispan
Internet explorer, 7 tror jag. O här funkar dte inte med deleteknappen. sad.gif

O jag upplever samma sak som frågeställare nr 1. trots att jag plockar bort felaktiga eller oönskade adressen ur tidigare/historik så ligger de kvar i rullgardinen.
Fizzgigg
I IE7, vad händer om ni klickar på knappen Verktyg i Verktygsfältet och väljer "Ta bort webbhistorik..."?
Alba
Yesss ...... bravo.gif

Tusen tack ....nu har jag också lärt mig något nytt thanks.gif
LadyG
Kopierat från IE7's hjälpfiler:

Ta bort historik för tidigare besökta webbsidor

Medan du surfar på Internet lagras information i Internet Explorer om de webbplatser du besöker och information som du ofta blir ombedd att uppge (till exempel namn och adress). Nedan hittar du en lista över den typ av information som sparas i Internet Explorer:

Tillfälliga Internetfiler

Cookies

En historik över de webbplatser du har besökt

Information som du uppgett på webbplatser eller i adressfältet (här ingår uppgifter som t.ex. namn, adress och de webbplatsadresser som du tidigare har besökt)

Sparade webblösenord

Tillfällig information som sparats av webbläsartillägg.

Vanligen är det praktiskt att ha den här typen av information sparad i datorn eftersom det kan göra att det går snabbare att surfa på Internet eller att automatiskt uppge repetitiv information så att du slipper skriva in den mängder av gånger. Det är dock möjligt att du vill ta bort den här informationen om du t.ex. städar din dator eller använder en dator som är tillgänglig för allmänheten, och inte vill lämna kvar någon personlig information.

Ta bort all information

Öppna Internet Explorer.

Klicka på Verktyg och därefter på Ta bort webbhistorik.

Klicka på Ta bort allt och klicka sedan på Ja.

Ta bort en viss informationskategori

Öppna Internet Explorer.

Klicka på knappen Ta bort invid den informationskategori du vill ta bort, klicka på Ja och sedan på Stäng.

Obs!
Du bör stänga Internet Explorer när du är färdig för att ta bort de cookies som fortfarande finns kvar i minnet från den nuvarande webbläsarsessionen. Detta är speciellt viktigt om du använder en dator som finns på allmän plats eller i en kiosk.

Att du har tagit bort webbläsarhistoriken innebär inte att du tar bort din lista över favoriter eller prenumerationer på feeds. Detta tar endast bort tillfälliga filer, webbläsarhistoriken, cookies, sparad formulärinformation och sparade lösenord.
anna_rispan
Fizzgigg o LadyG: ja när man tar den vägen tomemr man ju även rullgardinen totalt. menn jag undrar ju också lite om man inte kan ta bort bara de som är fel. tex. skriver jag ibland fel på google o hinner klicka på enter innan jag sett det. när jag då nästa gång börjar skriva go...så hinner ju datorn bläddra upp den felstavade o så har jag klickat på den i snabbheten. (det kan ju finnas adressen jag kan tänka mig ha kvar skvalpandes i rullgradinen)

alltså. kan man i IE / ta bort en o en i rullgardinen??
LadyG
Det går mig veterligejn inte.

I sökfältet i Google kan du hålla musmarkören över sökordet och trycka 'delete' så försvinner det felaktiga sökordet, men någon liknande grej finns inte i sökfältet i IE7, om jag inte missat något.
anna_rispan
Typiskt. sad.gif
Fizzgigg
Tyvärr är det inte någon hos Microsoft som kom på att det kunde vara en bra idé, men det går om ni är äventyrliga och har skrivit in adressen fel i adressfältet. smile.gif

1. Stäng ner alla öppna program, klicka på Start-knappen, välj Kör och starta programmet "Regedit" (utan kaninöronen).

2. Gå in under HKEY_CURRENT_USER / Software / Microsoft / Internet Explorer / TypedURLs

3. Radera alla URLx (URL1, URL2 och så vidare)som du inte vill ha kvar.

4. Stäng registereditorn. Färdig.

Trassligt och ingen ptantlösning men eventuellt bättre än inget.
anna_rispan
CITAT (Fizzgigg @ 12-06-2007, 15:36) *
Tyvärr är det inte någon hos Microsoft som kom på att det kunde vara en bra idé, men det går om ni är äventyrliga och har skrivit in adressen fel i adressfältet. smile.gif

1. Stäng ner alla öppna program, klicka på Start-knappen, välj Kör och starta programmet "Regedit" (utan kaninöronen).

2. Gå in under HKEY_CURRENT_USER / Software / Microsoft / Internet Explorer / TypedURLs

3. Radera alla URLx (URL1, URL2 och så vidare)som du inte vill ha kvar.

4. Stäng registereditorn. Färdig.

Trassligt och ingen ptantlösning men eventuellt bättre än inget.

det får jag prova nästa gång. nu har jag ju raderat allt redan. haha
Gossen Ruda
Upptäckte nu något som inte var så bra med att rensa tidigare. Alla markeringar för lästa inlägg i vanliga trådade forum försvann också.
RibesRubusVitis
Och jag som oftast jobbar på en gammal Mac, och är uppkopplad hela tiden, har numera ställt in att IE bara ska spara de 20 senast besökta platserna. Av en slump upptäckte jag nämligen att uppgifter om dessa kan läcka över i de ordbehandlingsdokument som jag skriver. Normalt syns ju inte detta, men om jag öppnar ett dokument, skrivet i t ex Office 98, i det äldre Word 5.1 för Mac, så syns alla datakrumelurer och sidformateringskoder som annars aldrig syns på skärmen eller i utskrift.
Om jag sedan i all anständighet avnjutit ”Beauty of the Day” på nätet, kan detta i värsta fall spåras i manuskriptet till en seriös teologibok i min översättning! Jag har testat att det verkligen är så; en gång fick jag som bilaga ett Worddokument från en kommunanställd (som använder PC) – när jag öppnade texten i det gamla Mac-programmet, kunde jag se vilka kolleger hon mailat till under dagen.
Detta är också ett argument för att skicka textfiler i RTF-format. Förutom att de tar mindre plats, sparas också mindre överskottsinformation som inte angår andra! Måste jag skicka vanliga doc-format, ser jag till att besöka minst 20 adresser innan jag sparar texten…
anna_rispan
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-06-2007, 16:09) *
Och jag som oftast jobbar på en gammal Mac, och är uppkopplad hela tiden, har numera ställt in att IE bara ska spara de 20 senast besökta platserna. Av en slump upptäckte jag nämligen att uppgifter om dessa kan läcka över i de ordbehandlingsdokument som jag skriver. Normalt syns ju inte detta, men om jag öppnar ett dokument, skrivet i t ex Office 98, i det äldre Word 5.1 för Mac, så syns alla datakrumelurer och sidformateringskoder som annars aldrig syns på skärmen eller i utskrift.
Om jag sedan i all anständighet avnjutit ”Beauty of the Day” på nätet, kan detta i värsta fall spåras i manuskriptet till en seriös teologibok i min översättning! Jag har testat att det verkligen är så; en gång fick jag som bilaga ett Worddokument från en kommunanställd (som använder PC) – när jag öppnade texten i det gamla Mac-programmet, kunde jag se vilka kolleger hon mailat till under dagen.
Detta är också ett argument för att skicka textfiler i RTF-format. Förutom att de tar mindre plats, sparas också mindre överskottsinformation som inte angår andra! Måste jag skicka vanliga doc-format, ser jag till att besöka minst 20 adresser innan jag sparar texten…

Va!? Rena grekiskan för mig!! Fattar inget alls av det där ju. sad.gif
RibesRubusVitis
Det datatekniska förstår inte heller jag (särskilt inte PC), men jag har sett effekten av att programmet sparar vilka sidor jag besökt. När jag ofta tittar in på trädgårdsforumet är det ju en finess att låta maskinen komma ihåg adressen åt mig, men precis som Novisen vill jag ogärna bli spionerad på. Därför är det ytterligare en finess att bara ge maskinen ett korttidsminne för vissa adresser, i mitt fall de 20 senast besökta adresserna.

Det är som med avlat och bikt; har jag bara besökt 20 anständiga adresser i rad, kan jag utan risk, och med nästan gott samvete, skicka vilka textfiler som helst till vilka kritiska mottagare som helst.
anna_rispan
Hmm, men varför ska internet grejer hamna i ett dokument??

Var ändrar du det där? Jag hittar bara antal dagar som sidor sparas.
RibesRubusVitis
Troligen fungerar det annorlunda på PC; i min gamla Internet Explorer 5.1 för Mac kan jag under ”Inställningar” av ”Webbläsare” under rubriken ”Avancerat” välja hur många av de ”senast besökta platserna” som programmet ska komma ihåg.

Naturligtvis är det ett otyg att både mina egna, och mina PC-bekantas, internetgrejor ibland hamnar i våra dokument, och säkerligen inte Microsofts avsikt.
Novisen
CITAT (KURT @ 12-06-2007, 10:47) *
Det brukar vara lättare att få svar om man talar om vilket program man har problem med (gärna också version).

Förmodligen gäller det väl något program från Microsoft? De brukar ju ofta ge problem, och trots det så envisas folk med att fortsätta använda dem!

Förlåt en novis's okunskap... men enligt uppgift heter det Microsoft XP.... om det nu var det som menades...

jag har försökt med de uppräknade metoderna...men HÄR funkar det inte...

(har inte vågat mig på Fizzgiggs metod )

och VAD behöver jag ta reda på mer och HUR gör jag det?

LadyG
CITAT (Novisen @ 12-06-2007, 17:38) *
(har inte vågat mig på Fizzgiggs metod )

Den är inte farlig smile.gif
gammelnalle
Jasså.. jag trodde jag var den enda som inte fixade detta (och mycket mer) och vänder mig till odlaiterna för snabba och (oftast) förstårliga svar...

Har åxå XP och lyckades inte radera i "sökraden" (eller vad den heter där man skirver i www.odla.nu och andra trefligheter...
Att radera i google har jag lärt här tidigare... huura för odla...

b
Betty
CITAT (LadyG @ 12-06-2007, 11:51) *
Ta bort all information

Öppna Internet Explorer.

Klicka på Ta bort allt och klicka sedan på Ja.

Ta bort en viss informationskategori

Öppna Internet Explorer.

När jag klickar på Verktyg så får jag upp denna lista:

E-post och diskussionsgrupper
Blockering av popup-fönster
Hantera tilläggskomponenter
Synkronisera
Windows Update
-----------------------------
Windows Messenger
Sun Java-konsol
-----------------------------
Internet-alternativ

Jag får alltså inte fram något som heter "Ta bort webbhistorik". Varför, jag fattar ingenting...? confused.gif
Fizzgigg
Är du säker på att du har Internet Explorer 7?
Betty
Vid närmare eftertanke, näe det är jag inte... g.gif tror jag har ie6, hur kollar man det? blush.gif börjar bli lite disträ kanske... får väl skylla på åldern... whist.gif
Fizzgigg
Gå in i menyn Hjälp och välj Om Internet Explorer (eller något snarlikt, kommer inte exakt ihåg vad det står). Där kan du se vad du har för version.
Och om du har IE6: BYT!!! NU! Jag struntar i till vad, om du väljer Firefox eller IE7 eller Opera eller "Ikeas Webbläsare Gusten, kräver viss montering och verktyg saknas" eller vad du väljer, men byt! Internet Explorer 6 är fortfarande ett säkerhetshål så stort det är.
Det enklaste är att surfa till Microsoft, välj ditt operativsystem nere till vänster och följ instruktionerna.
Novisen
Tack alla..
nu har jag bytt webbläsare (tor jag ...) till 7...
inte helt utan problem (särskilt när man delar dator..) men tack vare telias support så fixade det sig till slut..

men jag har ännu inte lyckats med att ta bort enskilda adresser... men väl andra saker..
och det är ju inte målet som är vägen utan vägen som är målet......

tack
Gurkan
CITAT (Novisen @ 12-06-2007, 10:13) *
Det funkar INTE med att trycka på
Vertyg
Internetalternativ
Ta bort tidigare.
Då försvinner vad som var i mappen tidigare...men inte i adressfältet... iallafall inte på den dator som jag delar med andra.

Nog måste det gå?

Tack för svar (som jag vet kommer här...)

Fan, jävla Microsoft att det ska vara så svårt att porrsurfa lite diskret på jobbet ... nono.gif
Netha
Tror att jag har IE 6 eller nåt sånt.
Det enda jag är säker på... är att jag har Windows XP Professional.
Gick precis in på Verktyg.. Internet-alternativ...Rensa tidigare... och visst försvann alla adresser i "rullisten"..
precis som det alltid gjort vid den manövern. (tur att jag har sparat alla viktiga i en mapp)

Att min version skulle ha säkerhetshål.. det har jag svårt att förstå.
Har man fungerande brandvägg och antivirusprogram så bör det inte vara några problem.
gammelnalle
Nu fungerar det iaf hos mig...
Dags att börja porrsurfa??? whistling.gif

nä knappast... men jag håller med om att det inte är roligt att ens arbetskompisar (eller andra som delar ens dator) nödvändigtvis skall ha koll på mig..
.....
Sen är det givetvis så att arbetsgivaren kan "logga" var jag varit och när......men DET är nåt helt annat än nyfikna kollegor...

Jag har fått gliringar om att jag besöker Odla.nu... men DET kan jag ta....

b
Betty
CITAT (Fizzgigg @ 13-06-2007, 12:26) *
Gå in i menyn Hjälp och välj Om Internet Explorer (eller något snarlikt, kommer inte exakt ihåg vad det står). Där kan du se vad du har för version.
Och om du har IE6: BYT!!! NU! Jag struntar i till vad, om du väljer Firefox eller IE7 eller Opera eller "Ikeas Webbläsare Gusten, kräver viss montering och verktyg saknas" eller vad du väljer, men byt! Internet Explorer 6 är fortfarande ett säkerhetshål så stort det är.
Det enklaste är att surfa till Microsoft, välj ditt operativsystem nere till vänster och följ instruktionerna.

Mmmm... OK, ska byta till IE7 nån dag... måste bara säkerhetskopiera en massa först... när jag nu ska ha lust och ork att göra det... så himla jobbigt...

fast egentligen hade jag tänkt vänta ett tag till, tills IE7 blir av med en del "barnsjukdomar"...
Lady Hamilton
Jag brukar bara klicka på favoriter och då kommer det upp "tidigare" sedan markerar jag de (idag igår eller förra vecka o.s.v. ) och så hö klickar jag sedan på ta bort så är min historik borta
Fizzgigg
CITAT (Netha @ 14-06-2007, 22:17) *
Att min version skulle ha säkerhetshål.. det har jag svårt att förstå.
Har man fungerande brandvägg och antivirusprogram så bör det inte vara några problem.

IE6 har funnit i några år så nu är det bara några hundra upptäckta säkerhetshål kvar att täppa till. IE7 har några tiotal vilket är ungefär lika många som senaste Firefox.

Brandvägg och antivirus är två nödvändiga saker att ha (med senaste uppdateringarna inlagda förstås) men "finessen" med säkerhetshål är att det inte är några virus så antivirusprogrammet hjäper inte och anledningen till att det kallas för säkerhetshål är att de släpper in skadliga program genom brandväggen.

CITAT (Betty @ 14-06-2007, 23:46) *
Mmmm... OK, ska byta till IE7 nån dag... måste bara säkerhetskopiera en massa först... när jag nu ska ha lust och ork att göra det... så himla jobbigt...

fast egentligen hade jag tänkt vänta ett tag till, tills IE7 blir av med en del "barnsjukdomar"...

IE7 har redan färre fel och inte lika allvarliga säkerhetsfel än IE6 så det finns ingen anledning att vänta.
arno
Håller med Fizzgigg - uppgradera och/eller byt webbläsare så snart som möjligt! Varför inte prova Firefox eller Opera tex. ? De är båda jättebra - använder själv FF och trivs med den.
gammelnalle
OK så 7an är bättre (?) och jag har installerat den... men JAG har svårt att "navigera " på den och den tar alldeles för stor plats på skärmen:

Jag blottar strupen och visar min totala inkompetens på datorområdet (nu när jag sett att det inte BARA är jag som är okunnig):

Kan man minska antalet "onödiga" ikoner och därmed få "större skärm" ? (Att jag inte ännu hittar bland alla nya finesser TROR jag är nybörjarovana.... dvs att jag så småningom lär mig hitta)
Saker som jag skulle vilja ha bort är bl.a: Nyheter, MSN , Gröna korset (Vad det nu är) , Blockerat, Datorns status (finns ju även brevid klockan i raden längst ner), Feeds, Spaces.....
ooops.... där hitta jag nåt kul... JAG kunde själv!!!.......

gäller tydligen bara att våga ???

men jag vill ha bort mer...

b

edit: och gör man sökning "på den här sidan??"

Betty
CITAT (Fizzgigg @ 15-06-2007, 01:19) *
IE6 har funnit i några år så nu är det bara några hundra upptäckta säkerhetshål kvar att täppa till. IE7 har några tiotal vilket är ungefär lika många som senaste Firefox.

IE7 har redan färre fel och inte lika allvarliga säkerhetsfel än IE6 så det finns ingen anledning att vänta.

Hm... Okay då, får väl ta mig i kragen då och se till att få det gjort... smile.gif
gammelnalle
Hjälp

nu skulle jag in och googla.. och nu är all min text "färgfylld".... jag har säkert tryckt på nån j....a knapp...
måste gå få bort??? eller

jag säger bara: window 95.... det var grejer det.... coolgleam.gif

b

edit: så här:
Wikipedia, the free encyclopediaYear, Single, Position. Pop Singles, UK Top 40. 1971, "Hey Tonight", #8. 1971,
"Have You Ever Seen The Rain", #8, #36 ...

nähä...här bidde det inga färger minsann... men i min devil.gif dator... så är värre än en regnbåge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon