Imorse när jag gick ut på balkongen såg jag till min förfäran att min stora fina squashplanta har vikt sig och nästan gått av längst ned på stammen, några centimeter under det första bladparet (måste vara nattens blåst). Den hålls fortfarande ihop av lite trådar. Är det kört eller kan man göra något? Kan man plantera ned den djupare i krukan/ låta den vara och hoppas att den läker sig själv?
Tror tyvärr att det är kört...menså länge det finns liv finns det hopp, sägs det ju...men hoppas inte för mycket, stjälken på gurkväxter är känsliga..
Hej - jag har en sqaush som gick av på liknande sätt tidigt i våras. Den lever i allra högsta grad. Jag förstärkte det skadade stället med en glasspinne och snöre för att det inte skulle bli värre.
Även solrosor verkar kunna klara ganska mycket åverkan. En av mina solrosor hängde bokstavligt talat på en tråd men klarar sig ändå.
mvh
Peter
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2007, 18:32
Det beror lite på hur den har "nästan gått av" även jag har några pumpa/squashplantor som jag knäckte till lite vid planteringen som har överlevt men ofta brukar de inte klara skador på stammen så jag brukar odla upp lite reservplantor ifall jag klantar till mig vid planteringen eller ifall sniglarna tar någon planta.
Squashen hade gått av så att det liksom var ett stort snitt i stjälken, förutom att stjälken var vikt. Ville dock inte ge upp på min planta och planterade ned den djupare i sin hink, samt fyllde på med mer jord, några centimeter över skadan. Plantan har inte dött, utan har vuxit till sig, och får knappt ens plats på balkongen. Den har fått två blommor också! Hoppas den får lite frukt nu bara!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.