wonderboy

Hej!

Köpte för tre år sedan ovan nämnda skönhet av Rångedala Plantskola på Lisebergs trädgårdsdagar. Blev varnad om att den hade svårt med vinterfukt i bladrosetten och har varje vinter skyddat den. Förra sommaren dog moderplantan men hann lämna efter sig tre små avkomlingar. De såg ut att ha klarat vintern bra men börjar se rejält trötta ut nu. De står i full sol i min månskensträdgård ihop med Madonna- och Kungsliljor, Vit doftpion, Änglatrumpet och en hel del annat vitt och doftande. Allt annat trivs jättebra i denna rabatt varför trivs inte Palmliljan? Den får lite ko- och hönsgödsel varje vår.

Snälla, hjälp mig innan de tynar bort! Jag har ännu inte sett dem blomma. Jag har sett den blomma nere i Skåne och det är ju en alldeles fantastisk upplevelse. Bladen som vanligtvis är så vackra, torkar bort och verkar dö.
Alexander-VG-zon3
kolla hur rötterna ser ut och/eller rot stammen och sen kolla efter larver eller om dom rotstammen har ruttnat

eller har dom det för torrt
att moder plantan dog sen dom små som blev kvar hade inte etablerat sig ordentligt och då kanske inte har så många rötter då moder roten även kanske dog .

eller har dom små fått för mycket näring hönsgödsel är starkt och mina yucca plantor får ingen gödning alls och dom kommer med jätte många nya blad på våren(min äldsta har fått 18nya blad detta år) då utan gödning dock för mina vatten på sommaren men då jorden är sandig blir det inte stående vatten

har du bild på dom ?
kerstin z5-6
Mina växer i rent grus med gödseltillägg och verkar må bra av det
Ludvig Johansson
Jag skulle tro att du har för dålig dränering. Lägg upp en hög med grus/grov sand (minst 2mm partikelstorlek) och plantera om plantan i det. Gör det omgående så den hinner rota sig hyfsat innan vintern.

Högen bör nog höja sig minst 10 cm ovan kringliggande rabatt. Gärna med lite större stenar (kalksten!) iblandat. Vintertid är det en fördel om plantan står vindskyddat, men skyddar du mot fukt måste skyddet vara mycket luftigt. Bäst är någon form av tak med öppna sidor. MEN du ska inte behöva skydda plantan alls om du planterat den i väldränerad jord. Kanske är det så att problemet är ditt skydd som stänger in fukt? Jag har odlat några olika sorters yucca här i zon 3/4 utanför Skövde med de ganska lynniga vintrar vi har och yuccorna har klarat sig fint. Jag skyddar dem inte.

Sommartid står yuccor ut med ganska mycket vatten så du behöver inte tänka om vad gäller rabatten. Änglatrumpeten dricker ju som en häst!

Sedan tycker jag du kan skippa gödslandet tills plantan ser ut att må bra igen. Även om y. flaccida inte egentligen är en ökenväxt, så vill den inte ha mycket näring. Ska yuccor växa fort ska de ha mycket värme, sol och stenig väldränerad jord.
wonderboy

Tack så hjärtligt för alla initierade svar! Jag ser av Era svar att den står i fel jord och får för mycket näring. Jag skall genast plantera om dem i sandigare, grusigare jord, höja upp en smula samt blanda i lite kalksten.

Vad gäller vinterskyddet så har det varit luftigt och jag gjorde det på rekommendation av plantskolan men det verkar ju onödigt så vi får se hur jag gör nästa vinter.

Återigen, tack för alla fina svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon