Känner på lukten ifall de är dåliga, jotack det känns
I vintras så började det lukta illa i kylskåpet. Städade och luktade, men kunde inte komma på var lukten kom ifrån. OCH inga utgångna datum fanns.
Så stod jag och stekte ägg en morgon. Och knäcker upp ett ägg i pannan. Och lukten den kan inte beskrivas i ord. Men jag är inte speciellt äckelmagad men jag kräktes. Och jag skurade, diskade men lukten satt i händerna tre dagar och jag kräktes vidare varje gång jag försökte äta.
Så gick det några dagar. Familjen hade diarré och rasslig mage i omgångar. Det verkade inte smitta, men något samband med mat hade det. Till det gick upp ett ljus
Varje gång någon hade stekt i den stekpannan som det ruttna ägget hade landat i, så fick man problem med magen dagen därpå.
Naturligtvis hade vi diskat och pannan var ju upphettad igen, så några bacilusker borde inte ha överlevt. Kunde inte förstå alls varför det var på detta viset.
Men en microbiellt duktig person talade om för mig att min bästa gjutjärnspanna som är välskött och väl instekt ( 36år) förmodligen hade blivit drabbad av någon sorts toxinutveckling pga av det ruttna ägget. Och toxinet överlevde förmodligen i fettet i gjutjärnspannans porer.
Så pannan åkte ut med en himla fart. Och alla mådde bra igen utom jag. Jag har fortfarande problem med saltbalansen eftersom jag äter blodtrycksmedicin och jag kräktes jättemycket i tio dagar.
Fast det positiva som kom fram var att jag köpte en ny stekpanna i teflon. Har några sådana tidigare och var inte alls nöjd. Men nu verkar de ha utvecklats bättre och är både lättdiskade och lättstekta. Lätta att lyfta också för mig som har lite svaga händer. Så inget ont som inte har något gott med sig.
Men står det SE450 på ägget, då köper jag inte.