|
annelito
12-06-2007, 15:15
Jag har precis skrivit kontrakt på ett sommarhus jag ska hyra tills vidare. I det finns två stycken vedspisar och en kakelugn. Den förra hyresgästen flyttade för drygt 2 år sedan och sedan dess har huset stått tomt.
Förra hyresgästen eldade i vedspisarna + kakelugnen och jag frågade hyresvärden om vi skulle ta dit sotar'n som får komma och testa och se om det är okej att elda. Hyresvärden sa att "det ska nog gå, men vi kan ta hit sotar'n men då kanske han sätter stopp för eldningen". Enligt hyresvärden verkade det "bara vara att tuta och köra".
Någon kunnig här som har någon som helst susning om vi törs prova att elda?
anna_rispan
12-06-2007, 15:22
OM ingen har eldat på två år lär det ju kunna ha hänt en hel del..men det kanske inte var så?
*Stintan*
12-06-2007, 15:23
Låter farligt det där. Kan du inte få reda på när det sotades senast? Det är ju faktiskt av säkerhet man behöver sota. Och har huset stått tomt länge kan det ha uppstått läckor o skorstenen. Be du fastighetsägaren att ta dit sotaren som kan provtrycka. Måste skorstenen lagas så kan det ju kosta en del förståss.
annelito
12-06-2007, 15:40
Kanske lika bra att vänta med att elda tills sotar'n varit där...för att vara på den säkra sidan.
Ja nog skulle jag tveka. Hyresvärden tror ju sotaren kommer att förbjuda eldning.......varför tror han det ?
Jag skulle kräva att sotaren kommer för att vara säker. Det handlar ju om er säkerhet Det kanske aldrig har varit en besiktning på flera år och då är det dags att göra det.
Gossen Ruda
12-06-2007, 16:37
Säger hyresvärden att det är ok att elda så är det väl bara att elda på. Brinner huset upp är det hans problem. Skaffa några brandvarnare bara.
anna_rispan
12-06-2007, 16:38
O hennes om hon är i huset. Inte så skoj o dö för att någon hyresvärd snålar på sotningsgubbar.
Bettson
12-06-2007, 16:59
Eller koloxidförgiftas
Gossen Ruda
12-06-2007, 18:32
Nu är det skillnad på olika skorstenar men normalt är det undertryck i en skorsten vid eldning så att rökgaser sticker inte ut igenom springorna, snarare tvärtom. När man börjar elda och skorstenen är kall kan det läcka ut lite rök men den lukten känner man snart. När skorstenen blivit varm gör draget att inget läcker ut. Särskilt när man slutar elda och stänger luckor och spjäll. Då är det viktigare att inget brännbart ligger emot murstocken exempelvis på vinden. Med reservation för att jag inte har någon personlig erfarenhet av kakelugnar.
Men det bästa är ju att få skorstenen undersökt ordentligt om man inte anser sig kunna bedöma saken själv. Skorstenen i min sommarstuga har inte sett en sotare sen 1937. Den är ommurad ett par gånger, senast av mig. Jag har dessutom bytt spjäll i öppna spisen.
mamamaggan
12-06-2007, 20:05
Skulle aldrig elda i vedspis eller kakelugn utan att jag vet att allt är OK. Det finns ju en orsak till varför man tar dit sotaren och provtrycker.
CITAT (annelito @ 12-06-2007, 16:15)  Någon kunnig här som har någon som helst susning om vi törs prova att elda? Jag är inte kunnig, men har lite erfarenheter av gamla skorstenar. Jag skulle INTE elda i en spis som inte är använd, sotad eller undersökt på över två år. Speciellt inte när jag inte har kännedom om hur skorstenen är byggd eller själv kan se att det ser ok ut. Ägaren verkar ju till och med tro att där finns problem. Det låter som ett äldre hus där skorstenen kan vara byggd med trånga rökvägar. Självdraget kan hålla skorstenen i gott skick, men har inte huset varit uppvärmt kan effekten bli det omvända. Det kan bli kallras. Det i samband med regn gör att murstocken blir blöt. Inte bra. Skulle det dessutom frysa på det, så spricker murstocken. Faran med en sprucken (läckande) murstock är inte i första hand att rökgaserna läcker ut. Det brukar man kunna se eller känna lukten av som Gossen Ruda säger. Faran är snarare att skorstenen suger in luft den vägen vilket kan ge sotbrand. Sotbranden är dessutom näst intill omöjlig att släcka själv. Det hjälper ju t.ex. inte att stänga spjället, eftersom luften kommer in via sprickorna. Sotbranden gör skortsenen väldigt varm vilket gör att branden sedan snabbt kan sprida sig till resten av huset. Jag vill inte skrämmas, men hur mysigt kan det bli om man ska behöva vara orolig varje gång man tänder en brasa. Vill du kunna njuta av ditt sommarhus en längre tid är det bättre att ha kollat ordentligt. Brandvarnarna behöver du i vilket fall.
*Stintan*
12-06-2007, 20:17
Ja absolut, mej kostade det en hel del att åtgärda skorstenen som inte var tät i mitt gamla torp. Det blev eldningsförbud tills det åtgärdats och ny provtryckning gjorts. Alla skorstenar har ju dessutom inte så bra drag så nog kan det ryka in både här o där om det är otätt.
Gossen Ruda jag trodde faktiskt att en skorsten måste vara godkänd av sotarn innan man fick elda så va det iallafall när vi gjorde vår öppna spis. Däremot kan man numera sota själv eftersom sotaren inte kommer lika ofta som förr.
Gossen Ruda
12-06-2007, 20:55
Nymurade skorstenar kanske måste besiktigas först men här var det frågan om en befintlig. Sen är frågan om hur lång skorstenen är och hur den är byggd. Många pipor och lång vindlande skorsten är nog lite lurigt. Min skorsten är ca 2 meter lång och med 2 raka rör. Provtryckningar är en del av sotarens inkomst, ni vet väl att soteriet är ett av få kvarvarande monopol.
Brandskyddskontroll ska ske med intervallen 2, 4 eller 8 år ( 8 år för fritidshus). Dessa intervall bestäms av Statens Räddningsverk. Hur ofta sotning ska göras bestäms av kommunen.
Men även om kontroller görs vart 8'e år och kommunen kommer och sotar några gånger däremellan skadar det inte att sotaren kommer och tittar för säkerhets skull (eldstäderna verkar ju ha varit oanvända i över två år). Visar det sig att det är Ok. Bra, då kan annelito vara lugn. Visar det sig att det blir eldningsförbud. Bra, det var väl tur att sotaren kollade innan huset brann ned. Vi pratar ju inte om så stora kostnader. Det är inte ens säkert att sotaren behöver provtrycka.
annelito
12-06-2007, 21:49
Tack för alla bra svar! Väntar och hör vad sotar'n har att säga så kan man vara lugn sedan. Man vill ju inte vara orolig varje gång man ska elda i huset. Inte så kul om det brunnit ned när man kommer hem en dag från jobbet. Och självklart ska brandvarnare införskaffas! Minst två på vardera våning. Lägger in några bilder från mina eldstäder: kakelugn1.jpg "Kakelugnsrummet" som jag kallar det. kakelugn2.jpg Nedre halvan av kakelugnen. kakelugn3.jpg Övre delen av kakelugnen på nedre våningen. vedspis1.jpg Vedspisen på övervåningen, i det tilltänkta sovrummet. vedspis2.jpg Vedspisen på övervåningen. vedspis3.jpg Här är kökets vedspis.
mamamaggan
12-06-2007, 21:57
Vilket mysigt hus du fått tag i ! Grattis! Hoppas du ska trivas nu .
Måste bara få fråga, var står det där huset? det känns som om jag varit där...
Glöm det, såg att du bodde i örebro, det huset jag tänkte på står inte där
krellus
13-06-2007, 07:10
Jag hade definitivt ringt sotaren inge snack om saken... att chansa för att det nog "inte" är några problem låter farligt.
Gossen Ruda
13-06-2007, 08:04
Det var ingen dålig kåk. Men en vedspis på övervåningen???? Har det varit ett tvåfamiljshus? Med en sån skorsten är det nog bäst att låta kolla saken ordentligt, det håller jag med om. Hoppas bara att kakelugnen klarar detta, skall man renovera en sån springer tusenlapparna iväg som skrämda möss.
Enligt en bekant som är sotare så är det oftast ingen idé att provtrycka skorstenen i en äldre kåk, de läcker som regel mer eller mindre, så det är ofta att slänga pengana i sjön. Bättre då att lägga de pengarna på att sätta rör, för det blir man tvungen till förr eller senare ändå. Men då pratade han om året-runt-hus, det kanske inte blir samma sak i ett fritidshus...
Åh vilket mysigt hus. Vilken underbar sommar det kommer att bli.
annelito
13-06-2007, 13:16
CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2007, 09:04)  Det var ingen dålig kåk. Men en vedspis på övervåningen???? Har det varit ett tvåfamiljshus? Med en sån skorsten är det nog bäst att låta kolla saken ordentligt, det håller jag med om. Hoppas bara att kakelugnen klarar detta, skall man renovera en sån springer tusenlapparna iväg som skrämda möss. Ja, det har förmodligen bott två familjer i huset. Skorstenen har dessutom ingen "plåthuva" så det regnar rakt in, men det skulle hyresvärden fixa en och sätta dit...vilken dag som helst...man har för lite tålamod känner jag och tycker att dagarna rinner iväg och inget blir gjort (av hyresvärden som lovat än det ena än det andra). CITAT (karjo @ 13-06-2007, 09:34)  Enligt en bekant som är sotare så är det oftast ingen idé att provtrycka skorstenen i en äldre kåk, de läcker som regel mer eller mindre, så det är ofta att slänga pengana i sjön. Bättre då att lägga de pengarna på att sätta rör, för det blir man tvungen till förr eller senare ändå. Men då pratade han om året-runt-hus, det kanske inte blir samma sak i ett fritidshus... Nå, det är hyresvärden som betalar sotaren så det kostar inte mig något. Men det är ju trist om det blir eldningsförbud för det är ju lite halva grejen med huset, att man kan elda i vedspisar och kakelugn. Men det är tveksamt om han tycker att det är värt att laga kakelugn eller skorsten om det skulle visa sig vara något fel. Det här huset är nog inte riktigt året-runt-boende. Visst, det går väl, men det blir nog lite bökigt med vattnet och slangen som fryser om vintern.
krellus
13-06-2007, 15:14
Jag och frugan har ett fritidshus från 1858 och har provtryckt vår skorsten. Den visade sig vara tät *knock on wood*
Vi har en vedspis i köket samt en som är mycket lik den på bilden som också fungerar. Sotaren tände en liten eld i den också för att testa "draget" och det gick bra. Också denna var på övervåningen i "sovrummet". Det var väl "gammal" standard antar jag...
annelito
13-06-2007, 22:13
CITAT (krellus @ 13-06-2007, 16:14)  Jag och frugan har ett fritidshus från 1858 och har provtryckt vår skorsten. Den visade sig vara tät *knock on wood*
Vi har en vedspis i köket samt en som är mycket lik den på bilden som också fungerar. Sotaren tände en liten eld i den också för att testa "draget" och det gick bra. Också denna var på övervåningen i "sovrummet". Det var väl "gammal" standard antar jag... Så än finns det hopp!
Huggorm
14-06-2007, 13:34
Jag har riktigt dåligt drag genom min skorsten, det tar minst en timme att elda den varm nog för att det skall sluta ryka mellan plattorna på spisen. Och inte ens då är det något bra drag genom den, det är helt omöjligt att elda spisen röd till exempel. Även om man eldat kvällen innan så skorstenen är lite ljummen fortfarande så är det svårt, och ofta slocknar det på en gång när man stänger gallret vid askfacket. Det är precis som om jag har ett jäkla mottryck. Den är inte alls som det var på föräldrarnas gård där jag växte upp. Vad tror ni det kan bero på? Det finns två pipor, men den andra har jag inte testat eftersom kaminen är stulen. Och någon besiktning har jag inte låtit göra, eftersom jag är rätt säker på vilket resultatet skulle bli ändå...
CITAT (Huggorm @ 14-06-2007, 14:34)  Jag har riktigt dåligt drag genom min skorsten, det tar minst en timme att elda den varm nog för att det skall sluta ryka mellan plattorna på spisen. Och inte ens då är det något bra drag genom den, det är helt omöjligt att elda spisen röd till exempel. Även om man eldat kvällen innan så skorstenen är lite ljummen fortfarande så är det svårt, och ofta slocknar det på en gång när man stänger gallret vid askfacket. Det är precis som om jag har ett jäkla mottryck. Den är inte alls som det var på föräldrarnas gård där jag växte upp. Vad tror ni det kan bero på? Det finns två pipor, men den andra har jag inte testat eftersom kaminen är stulen. Och någon besiktning har jag inte låtit göra, eftersom jag är rätt säker på vilket resultatet skulle bli ändå... PÅ många vedspisar finns det en liten lucka längst ner som man kan skruva lös och stoppa in tidningspapper och tutta på för att få drag i skorsten innan man börjar elda. Problemen är oftast störst när det är kallt eller fuktigt ute. Men det kan ju va så att du har nåt i rökgången, tex fågelbo. Är den sotad under din tid som eldare?
Huggorm
14-06-2007, 14:40
Tricket med luckan är testat, men det funkar ännu bättre med sotluckan på sidan. Utan detta trick tror jag inte man skulle få igång genomdraget över huvud taget. Det är inte sotat tyvärr, jag har inte vågat ta kontakt med sotaren eftersom han säkert skulle kräva att jag testade skorstenen. Men det ser inte ut att vara speciellt mycket sot vad jag kan se i alla fall. Några fågelbon tror jag heller inte på, men kanske bitar från teglet har lossnat och lagt sig på tvären någonstans. Man kan höra att det rasslar till lite inuti skorstenen ibland på natten när man skall sova, som om småbitar ramlar ner från kanterna
krellus
14-06-2007, 15:09
Ärligt talat så blir jag lite bekymmrad. För oss var det världens naturligaste grej att ringa sotaren och testa skorstenen och det var inte speciellt dyrt heller. Visst, det kan ju blir dyrt OM du/ni måste fixa till skorstenen OM något är fel men är inte det bättre än en skorstensbrand?? Förresten så har Clas Ohlson ett "zink" vedträd som du kan elda för att rensa ur skorstenen. Det ingick en gratis försäkring också tror jag. Se länken: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381435
Hmm  , måste nog också erkänna att jag blir lite bekymrad. Jag/vi, skulle aldrig elda i en spis vars skorsten inte är ordentligt kontrollerad av kunnigt fackfolk! Okej, det kostar pengar att både ta dit sotarn och ännu lite mer för att provtrycka. Men är inte det en ganska billig livförsäkring ändå? En mycket närstående släkting med familj vaknade av att det bultade på dörren för några år sedan. Det var grannen som redan ringt brandkåren eftersom det stog tre meter höga lågor ur deras skorsten.Det var sotbrand som uppstått pga sprickor i skorstenen. Mycket blev förstört den natten och vad som verkligen kunde ha hänt om inte grannen varit vaken och sett vad som hände.................det kan man bara spekulera i. Ps. Sotbrand kan också uppstå om man eldar med "blankt" papper i spisen. Hur och varför har jag inte blivit klar över, men så har jag blivit informerad om av de sotare som sotat hos oss. Ps. Annelito, vilket fint hus du ser ut att ha hyrt
CITAT (Huggorm @ 14-06-2007, 15:40)  Man kan höra att det rasslar till lite inuti skorstenen ibland på natten när man skall sova, som om småbitar ramlar ner från kanterna Så lät det i våran skorsten när vi fick soteld.... Ungefär som om nån stod och rev papper och släppte ner... Jag skulle ringa sotarn OMG! Om du har mycket sot i skorsten och det börjar flagna av och lossna kan det ta eld. Det händer inte sällan om det inte är sotat på länge och nån lekman börjar försöka sig på det själv. Blankt papper är väl ett sånt material som bygger på den typen av sot i skorsten antar jag.
Enligt Räddningsverkets statistik, och brandkårens utryckningar/larm från 2006, så är "rökkanal" det vanligaste startföremålet för brand i bostad. Som god tvåa kommer "eldstad".
Av 5891 bränder i bostad, är det 975 som kommer från Rökkanal=16,6%, 439 som kommer från Eldstad=7,5%.
Jämför man dessa siffror med tex kaffebryggare, som endast var tre st = 0,1%, så kanske man inser att det här med att låta sotarn göra sitt jobb inte är så helt fel.
Skrämmande siffror tycker i alla fall jag.
Tänd inte en endaste brasa förrän du låtit provtrycka. Det kostar en del.. men mindre än om du måste fly lågorna.
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 22:52)  Enligt Räddningsverkets statistik, och brandkårens utryckningar/larm från 2006, så är "rökkanal" det vanligaste startföremålet för brand i bostad. Som god tvåa kommer "eldstad".
Av 5891 bränder i bostad, är det 975 som kommer från Rökkanal=16,6%, 439 som kommer från Eldstad=7,5%.
Jämför man dessa siffror med tex kaffebryggare, som endast var tre st = 0,1%, så kanske man inser att det här med att låta sotarn göra sitt jobb inte är så helt fel.
Skrämmande siffror tycker i alla fall jag. Ja grejjen är ju den att en soteld släcks relativt snabbt och enkelt om den bara upptäcks i tid... Sen får du bära salt ur pannan i sinne... Men särskilt i lite äldre hus där man inte hade samma krav på isolering och så kan det om det får gå för långt börja pyra runt om skorstenen och katastrofen är ett faktum. Det är därför man på nyinstallationer ska ha spärrar och spalter och gipsskivor och allt vad det kan va. Vi fick larma om en soteld för ca 1½ år sen. GUbben satte sig vid fläkten för att röka och såg genom fönstret nåt konstigt ljus. Familjen hade inte en aning om att det brann. CITAT (Netha @ 14-06-2007, 22:55)  Tänd inte en endaste brasa förrän du låtit provtrycka. Det kostar en del.. men mindre än om du måste fly lågorna. Ta åtminstone dit sotarn så han får sota ordentligt och ge en bedömning. Provtryckning kanske inte är nödvändigt, men iaf en koll så att allt är okej. Tyckte hyresvärden verkade lite misstänksam om att nåt var fel...
annelito
15-06-2007, 11:35
CITAT (Gillan @ 14-06-2007, 19:08)  Jag/vi, skulle aldrig elda i en spis vars skorsten inte är ordentligt kontrollerad av kunnigt fackfolk! Okej, det kostar pengar att både ta dit sotarn och ännu lite mer för att provtrycka. Men är inte det en ganska billig livförsäkring ändå? Ps. Annelito, vilket fint hus du ser ut att ha hyrt  Jag väntar med att elda tills någon kunnig varit där och provtryckt. Känns säkrast så. Ja, det är ett underbart hus! Det har stor potential. Fler bilder på det finns att titta på via min hemsida.
annelito
17-06-2007, 23:01
Idag gick det inte att hålla sig... Det eldades i både kökets vedspis samt i kakelugnen...det var bra drag i båda och ur skorstenen kom det rök. (Det finns för närvarande ingen "plåttunnel" över skorstenen så det regnar ju in (?), eller fungerar det att ha en "öppen" skorsten?). Varken såg eller kände något konstigt i samband med eldninngen. Och förhoppningsvis står huset kvar imorgon... Men ni som vet och kan sånt här, vad kan hända som inte hände under tiden som jag hade uppsikt över elden? Här lite bilder från idag: vedspis5.jpg vedspis4.jpg kakelugn5.jpg kakelugn4.jpg kakelugn6.jpgHur vet man förresten om spjället är öppet eller inte...? Eller ja, det märker man väl när röken kommer in istället för ut...men är det något man ska tänka på när det gäller spjäll? Och vad har dom där runda "plåtburkarna" på kakelugnens utsida för funktion?
För några år sedan när min sambo precis åkt till jobbet (jag var själv = inga grannar), blev det soteld i huset. Innan brandkåren kom hann jag kasta ut det viktigaste genom fönstret. Huset klarade sig men efter det kommer SJÄLVKLART sotaren varje år.
tveka inte - SOTA
Gossen Ruda
18-06-2007, 06:59
CITAT (annelito @ 18-06-2007, 00:01)  Idag gick det inte att hålla sig... Det eldades i både kökets vedspis samt i kakelugnen...det var bra drag i båda och ur skorstenen kom det rök. (Det finns för närvarande ingen "plåttunnel" över skorstenen så det regnar ju in (?), eller fungerar det att ha en "öppen" skorsten?). Varken såg eller kände något konstigt i samband med eldninngen. Och förhoppningsvis står huset kvar imorgon... Men ni som vet och kan sånt här, vad kan hända som inte hände under tiden som jag hade uppsikt över elden? /Klippiklipp/ Hur vet man förresten om spjället är öppet eller inte...? Eller ja, det märker man väl när röken kommer in istället för ut...men är det något man ska tänka på när det gäller spjäll? Och vad har dom där runda "plåtburkarna" på kakelugnens utsida för funktion? Du märker om spjället är stängt, jag lovar. Tydligen gick eldningen bra, man bör dock inte vrålelda om man inte eldat på ett tag. Ev fukt i skorstenen skall få tid på sig att försvinna. Plåtburkarna är väl till för att dra nytta av kakelugnens förmåga att värmas upp, tar man bort dom cirkulerar rumsluften inne i kakelugnen och kommer ut uppvärmd.
Vad som kan hända är att gamla sotavlagringar lossnar och tar eld. Alltså soteld. Sotelden kan i sin tur antända material runt skorsten. Men nu vet ni ju att murstocken är hel och allt funkar, så beställ tid för sotning så borde allt va okej.
Det där "taket" över skorsten är inte nödvändigt, men det är bra. Särskilt om den ska stå kall längre perioder. Största risken med att va utan är väl egentligen att det är större risk att det ryker in.
krellus
18-06-2007, 09:51
CITAT (annelito @ 18-06-2007, 00:01)  Idag gick det inte att hålla sig... Det eldades i både kökets vedspis samt i kakelugnen...det var bra drag i båda och ur skorstenen kom det rök. (Det finns för närvarande ingen "plåttunnel" över skorstenen så det regnar ju in (?), eller fungerar det att ha en "öppen" skorsten?). När vår sotare inspekterade vår skorsten så frågade jag om just detta men hans kommentar var att:"Skorstenen har fungerat väl i 150 år så det är nog inget ni behöver bekymra er över allt för mycket."
annelito
18-06-2007, 10:29
Ja, vi ska absolut vänta in sotaren innan nästa eldning! För att vara riktigt riktigt säker och höra en yrkesmans utlåtande.
annelito
09-07-2007, 09:01
Nu har vi plötsligt fått nya besked från fastighetsägaren om att sotare inte behöver tas till huset för provtryck osv eftersom dom varit där tidigare utan anmärkning...! Olika besked beroende på vem av dom man pratar med... Men min fråga är: På övervåningen finns en vedspis (så även på bottenvåningen) som vi skulle elda i igår och det verkade mest ryka in i rummet så vi slutade att elda. Det sitter ett spjäll på sidan på väggen, men det går varken att dra ut eller trycka in, det rubbas kanske några millimeter bara. Vad är det som "krånglar"? Vedspis och kakelugn på bottenvåningen fungerar finfint. Jag har bild på vedspisen på övervåningen (rummet med gröna tapeter) i mitt album om någon kan se om det är något speciellt med den?! Om man ska elda på "annat sätt" i just den här? Tacksam för hjälp!
Jag tycker ju ni ska kosta på er en sotning i vilket fall eftersom det stått så pass länge.
Till spisen då... Spjället måste ni ju få ordning på, försök smörj upp det, 5-56 som får verka en stund rår på det mesta. Sen ser det ut som om ni har en liten lucka under ugnen. Ta loss den och elda tidningspapper först tills ni får upp draget. Vissa vedspisar är bara kinkigare än andra. Lycka till!
annelito
09-07-2007, 11:21
CITAT (Tosan @ 09-07-2007, 12:12)  Jag tycker ju ni ska kosta på er en sotning i vilket fall eftersom det stått så pass länge.
Till spisen då... Spjället måste ni ju få ordning på, försök smörj upp det, 5-56 som får verka en stund rår på det mesta. Sen ser det ut som om ni har en liten lucka under ugnen. Ta loss den och elda tidningspapper först tills ni får upp draget. Vissa vedspisar är bara kinkigare än andra. Lycka till! Tack Tosan! Vi får gå på'n igen! Luckan under ugnen säger RÖKLUCKA så då tar vi och eldar lite tidningspapir där så får vi se!
anne-li i olofstorp
09-07-2007, 11:34
Vill bara varna lite grann! Min pappa var i sommarstugan, det var lite ruggigt så han la in en brasa i vedspisen. 4-5 timmar senare brann hela stugan. Orsaken var sättningar i murstocken, nu berodde det på sprängningar runt om (man drog vatten och avlopp till området och sprängde djupt och långt) men ändå. Det kunde lika gärna varit så att pappa varit kvar, i så fall hade tiden stämt väldigt bra med hans vana att ta en lutare efter maten, och då hade han inte vaknat igen. Så snälla, var försiktiga, det kan pyra länge, och det behöver inte vara brand i skorstenen (sotbrand).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|