|
annelito
12-06-2007, 15:55
Vad grillar ni som grillar vegetariskt? Jag behöver nya tips på godsaker att grilla! Själv brukar jag oftast göra grillspett på: färska champinjoner, paprika, lök, vitlök, zucchini, körsbärstomater, halloumi och minimajs. Innan grillen tänds marinerar jag alla ingredienser i en plastpåse och har i olivolja, pressar i en citron och kryddar med diverse kryddor som jag känner för just då. Sen får allt gosa till sig i kylen innan jag trär på spett. Borstar färskpotatis och lägger i dubbelt foliepaket med några klickar margarin, dill, vitlöksklyftor, salt och kryddor. Sen har jag lite idétorka efter det...
anna_rispan
12-06-2007, 15:58
förra året provade jag att ett recept med aubergine o halloumi. man skulle skiva auberginen i cm-tjocka skivor. salta o låta dra ut lite vätksa. sen skulle man ta en skiva halloumi mellan två aubergine. penslades med grillglaze.
Halloumi-ost är gott även att grilla i cm-skivor. När de blivit gyllenbruna (passa väl, det går fort), ringlar man pyttelite honung över och avslutar med en aning citronsaft. Annars är det gott utan honung och citron också.
anna_rispan
12-06-2007, 18:04
eller grillad halloumi o vitlökssås!
annelito
12-06-2007, 18:48
Ja halloumi är supergott att grilla som det är. Ska definitivt prova med auberginen och honung. Låter smarrigt båda tipsen.
Majskolvar är gott att grilla också.
Jag gillar dessutom grillspett med t ex smålökar, plommontomater, champinjoner (eller shiitake), majskolvsbitar och paprikabitar.
anna_rispan
12-06-2007, 18:54
rotgrönsaker i foliepaket med timjan o kanske citron på?
Jag brukar marinera majskolvar, körsbärstomat, paprika, blomkål, rädisor, ibland syltlök i caj p:s orginal grillolja över natten och trä på spett. Gottigt värre!
Cassandra
13-06-2007, 00:23
Märkligt att ingen har nämnt sojakorv. Det älskar barnen!
Karin i Örebro
13-06-2007, 09:10
Jag brukar skiva squash som vuxit sig lite för stor i skivor och pensla med vitlöksgrillolja och sedan grilla. Supergott och väldigt enkelt.
Karin
Vanlig burkmajs (korn) som läggs i folie tillsammans med salt och smör blir också supergott!
annelito
13-06-2007, 14:33
Vad många bra tips alla kommer med! Mera!!
Ica Maxi säljer thayspett som är gjorda på sojaprotein och säljs färdiggrillade och marinerade. Det kanske kan vara något?
annelito
14-06-2007, 11:51
CITAT (LadyG @ 14-06-2007, 11:42)  Ica Maxi säljer thayspett som är gjorda på sojaprotein och säljs färdiggrillade och marinerade. Det kanske kan vara något? Färdiggrillade?! Då behöver man inte förbereda grillen alls antar jag...eller ska man värma dom på grillen?
CITAT (annelito @ 14-06-2007, 12:51)  Färdiggrillade?! Då behöver man inte förbereda grillen alls antar jag...eller ska man värma dom på grillen? Man värmer på dom på grillen, så slipper man få rått sojajox i munnen. ICAs hemsida suger, men http://www.ridderheims.se/pages/menu/11195...342158843287106 saluför iaf sådana spett, sen är det väl från butik till butik att ta in dem. Tyvärr är ju inte alla butiker intresserade av att ta in bra varor till sina icke köttätande kunder.
Jag brukade trä quornbitar, champinjoner, paprika och chalottenlök på spett... allt marinerat i Caj P grillolja Original med tillsats av lite salt, svartpeppar och chilipulver serverades med grillad kokt potatis och fräsch sallad.
Cassandra
14-06-2007, 23:26
CITAT (LadyG @ 13-06-2007, 13:19)  Quorn innehåller ägg och är inte vegetariskt. Halloumi innehåller animalisk löpe och är inte heller vegetariskt.
GrönAnna
15-06-2007, 00:17
Enklaste enkla blir godaste goda: skiva en bakpotatis ( eller annan stor potatis) i drygt cm-tjocka skivor, pensla med lite olivolja, strö över örtkryddor (gärna färska, timjan är ett måste), lägg direkt på grillgallret, grilla tills de fått fin färg - mums! Om man vill förkorta grilltiden kan man förkoka skivorna ngn minut på spisen.
CITAT (Cassandra @ 15-06-2007, 00:26)  Quorn innehåller ägg och är inte vegetariskt. Halloumi innehåller animalisk löpe och är inte heller vegetariskt. Fast nu var det väl vegetarisk mat, inte veganmat, som efterfrågades?
Många rotfrukter är på tok för hårda för att kunna grillas... men om man skär ner till lagom storlek för ett spett och sedan kokar rotfrukterna i sju minuter går det utmärkt att grilla....
annelito
15-06-2007, 11:32
CITAT (dahla @ 15-06-2007, 08:48)  Många rotfrukter är på tok för hårda för att kunna grillas... men om man skär ner till lagom storlek för ett spett och sedan kokar rotfrukterna i sju minuter går det utmärkt att grilla.... Man kan ju oxå lägga rotfrukterna i dubbelt foliepaket med olja, vitlök och kryddor och lägga direkt på glöden, precis som man kan göra med t ex färskpotatis. Då slipper man kokningsprocessen.
Har du sett de vegetariska recepten på tasteline? http://www.tasteline.com/default.ns?strIte...DocumentID=2865Deras orientaliska wraps med quorn låter riktigt gott tycker jag. Fast det är ju inte grillmat direkt, bara gott
Cassandra
15-06-2007, 17:08
CITAT (LadyG @ 15-06-2007, 02:14)  Fast nu var det väl vegetarisk mat, inte veganmat, som efterfrågades?  Exakt. Vegetarisk mat. Dit hör inga ägg etc.
mamamaggan
15-06-2007, 20:56
Marinerad tofu i lite soja och kryddor blir gott på grillen. Grönsaksspett till ( små tomater , lök , squash , paprika ) som penslas med lite olja.
Det här med vegetarisk mat är tydligen olika . Har en son som är vegetarian. Han och alla hans vege-kompisar äter quorn och dricker mjölk medan de som är veganer inte gör det. Har också en kompis som är vegetarian av medicinska skäl ( reumatiker ) och hon äter också quorn samt dricker mjölk .
CITAT (mamamaggan @ 15-06-2007, 21:56)  Det här med vegetarisk mat är tydligen olika . Har en son som är vegetarian. Han och alla hans vege-kompisar äter quorn och dricker mjölk medan de som är veganer inte gör det. Har också en kompis som är vegetarian av medicinska skäl ( reumatiker ) och hon äter också quorn samt dricker mjölk . Sorry om jag går lite OT men jag trodde att vegetarianer inte åt kött, men att det var det enda de hoppade över. Ägg och mjölk ska visst gå bra däremot. Veganer var de som, trodde jag, hoppade över allt animaliskt inklusive äggvitebaserade produkter, sådant som kan innehålla mjölk etc. Men nu är då förvirringen total igen, om det nu inte var som jag trodde.  Bäst vore kanske om trådskaparen preciserade sig lite i frågan så slipper jag sitta och känna mig förvirrad
Här kan man läsa lite om vegetarianer, veganer. Matplatsen.nu
CITAT (Netha @ 15-06-2007, 23:09)  Här kan man läsa lite om vegetarianer, veganer. Matplatsen.nuTack, då var jag inte helt ute och cyklade ändå
annelito
16-06-2007, 22:26
Ja, det finns en hel massa varianter på vegetarianer och alla väljer att skippa kött av olika skäl. I mitt fall äter jag mjölk- och äggprodukter och kallas då för "lakto-ovo-vegetarian". Helvegetarianer skippar mjölk- och äggprodukter eftersom det kommer från djurriket. Men dom går inte hela steget ut när det gäller t ex val av kläder (ull, skinn, mocka, osv) eller möbler (skinnsoffor, osv). Veganer däremot avstår från allt som är producerat från djurriket. Dom läser t o m innehållsförteckningar noggrannt och har järnkoll på E-nummer som kan innehålla t ex bivax och andra produkter från djurriket. Mina skäl är etiska och har dessutom kommit att bli miljömedvetna till en viss grad oxå. För 16 år sedan provade jag på att vara vegan i ca ett år och det var rätt kämpigt. Man kan ju t ex inte vara speciellt "social" i sitt ätande eftersom man måste ha koll på vad caféer och restauranger (om man nu inte VET att dom har veganska alternativ) har för procedur i sin tillverkning. Idag kan jag tänka mig att det har blivit enklare att leva som vegan och jag har funderat på att bli det igen...men jag har inte tagit steget ännu. Sen finns det de som kallar sig vegetarianer och ändå äter fisk...det förstår jag inte riktigt...! Så i mitt fall går det bra med förslag på grillen som innehåller både mjölk- och äggprodukter. Hittills har det varit massor med bra tips!
annchen
16-06-2007, 22:38
Jag är lite besatt av foliepaket, måste jag säga. Olika blandningar med varierande marinader eller skysåser. I fråga om 'bara kasta på grillen'-kategorin är zucchini min favorit. Det är SÅ gott att bara äta nygrillat med lite salt och peppar.
Vegetarianer som äter fisk: begreppsförvirring! Då får man inte kalla sig vegetarian, utan får i stället titulera sig pescatorian, vilket ju är nog så tufft.
(Åh, annelito, kul att se dig här - jag brukade läsa din dagbok/följa din fotodagbok för tusen miljarder år sedan.)
Anna
Tack annelito för förklaringen, då begriper jag bättre  Då kanske det här kan fungera som komplement till det grillade: Vegorulle:Blanda 2 msk kesella (1%) med lite pressad vitlök och 1 msk finhackade örtkryddor. Bred blandningen på en tunnbrödskiva. Lägg på salladsblad, 1 dl majskorn, några paprikastavar och 1 msk finhackad rödlök. Rulla ihop. (Kan varieras/kompletteras med t ex grillad sojakorv) Fylld champinjon:hatten från 1 stor champinjon 1 hackad vitlök 1 tsk olivolja lite hackad persilja lite hackad riven citron olivolja till pensling Ta bort foten på champinjonen så du har en hatt (skål om man vänder på den). Blanda ingridienserna noga och lägg i röran i hatten. Pensla svampen och grilla den. Den är färdig när den ser lite knepig ut och fått färg (den ser ut lite som skrynklat papper). Om du vill kan du marinera svampen först. Marinerad champinjon är oerhört gott att grilla som den är f ö. Marinaden jag provade idag var vitlök/olja. Hur gott som helst.
Cassandra
17-06-2007, 09:43
Den ursprungliga definitionen är vegetarian = inget från djurriket. Att ordet har missbrukats av andra är ingen ursäkt att missbruka det själv.
Om du gillar att pyssla kan du nog gilla det här receptet: http://www.tasteline.com/default.ns?strIte...7934&tlfo=0Det påminner mig otroligt mycket om en rätt jag åt i turkiet för många år sedan (jag inte kan komma på vad den heter) men det var jättegott iaf!!!
annelito
19-06-2007, 11:55
Det kan vara bökigt att grilla halloumi på galler, det smälter gärna och ramlar igenom. Lägg den skivade halloumin på en plan yta istället, som t ex en ugnsform och sedan direkt på grillen. Det blir i och för sig inte "närgrillat" eftersom något ligger mellan glöd och halloumi, men ja, det är så jag "grillar" halloumi numera.
Sedan kan man ju om man får rester över till nästa dag, som färskpotatis och kanske grönsaker av diverse slag, lägga ner i ugnsformen, blanda ner lite olja och kryddor och vitlöksklyftor och ställa på grillgallret. Det sköter sig själv rätt bra, man får väl gå och röra om lite emellanåt, men det är väldigt smdigt med ugnsform på grillen.
ett väldigt gott recept från 'growing gourmet and medicinal mushrooms' av paul stamets:
1 msk olivolja 2 msk sesamolja 1 msk tamari el. sojasås 2-3 msk vitt vin en nypa svartpeppar 1-2 klyftor vitlök, pressad shiitake (1 pound (knappt 1/2 kilo) står det i receptet, men så mycket har jag aldrig råd att köpa.. det går att göra på de torkade som man kan hitta i asiatiska affärer (efter att man har lagt dem i blöt och så), men det blir inte lika gott)
blanda ihop ingredienserna till marinaden. skär av foten på svamparna (spara dem och använd till buljong, t.ex.. kan man även göra med blötläggningsvattnet om man använder torkade). lägg dem med skivorna uppåt och pensla på marinaden. grilla (godast) (eller i ugn 175 grader ca 30-40 min)
har gjort det på portobello också, det funkar men blir inte lika gott (eller lika nyttigt)..
/harald
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|