Full version: sibirisk vallmo
Fnattan
Sitter här i regnet och undrar vad jag ska göra med alla små plantor sibirisk vallmo, som nu står i krukor i växthuset. Ska de planteras ut till hösten? Hur ska de klara vintern? Vilken slags jord ska de planteras i?
En annan underlig sak som kommit upp i min trädgård är en Jättedaggkåpa. (Tror jag efter en del undersökningar på nätet) Jag har inget minne av att jag har planterat den och undrar om det rent av är något som jag borde ha rensat bort. Den är nu snart en meter hög och är full av gröna knoppar. Men om blommorna är vackra det vet jag inte. Just nu står den och skuggar en minikiwi, som är två år gammal men aldrig har blommat.

Problemen för en nybörjare är många och inte blir det bättre med allt regnande.

sad.gif sad.gif wink.gif
Eva i Norrköping
Sibirisk vallmo är ju perenn, så det är bara att sätta ut dem. Visst klarar de vintern - hur skulle det annars gå i Sibirien! biggrin.gif De vill stå soligt, och i väldränerad jord.
Hannele
Flytta daggkåpan till din vackraste rabatt tillsammans med förgätmigej.
Daggkåpa var årets perenn för ett par år sedan.
Fnattan
biggrin.gif biggrin.gif Tackar för alla råd!
Men en sak förstår jag inte. Varför ska Jättedaggkåpan stå tillsammans med Förgätmigej? Den blommar ju mycket tidigare och har här i Mälardalen redan blommat ut.
Hannele
Hos mej på Hisingen blommar den blåa förgätmigej och limegröna daggkåpan samtidigt.
Fnattan
Då är det nog ingen Daggkåpa då när allt kommer omkring!!!!!!! Det ska bli spännande att se vilken färg blommorna har när den falska Jättedaggkåpan börjar blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon