Full version: Grå träd
Kajsa i Arvika
Hjälp mej.... de träd som ser ut att vara insvepta i spindelväv och ser alldeles grå ut, vem är den "skyldige"? Hörde om de på radion för nåt år sedan men kommer inte ihåg hur det var... confused.gif
Gillan
Om det är så här du menar Kajsa, så är det Häggspinnmalen som är i farten. Ser riktigt rysligt ut.

[attachment=3934:20070611_001_odla.JPG]
Kajsa i Arvika
Så var det!! Tack för det Gillan!! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

Verkar vara extremt mycket i år eller inbillar jag mej?
Gillan
Nej, du inbillar dig inte. Vi känner oss ganska omringade här hos oss. Den har tydligen bestämt sig för att ge sig på det mesta i år.
Vi har ganska mycket Hägg, men rönnar och äppelträd börjar bli riktigt angripna de också. Äppelträden går ju tack och lov att spruta med vattenslangen. Lite svårare ut i skogskanterna. Men träden dör ju inte av det, så det är bara att bita ihop och se glad ut ändå rolleyes.gif whist.gif
Dealer
Jag har länge tänkt att låta häggen få mer plats runt trädgården. Den är ju så fin på våren wub.gif .
Vi har en massa Lönnträd som börjar ta överhand och dessa ska bort tänkte jag (OBS! egen mark).
[attachment=4018:100_2859_2.JPG]
Ska jag tänka om eller hur fin är häggen nu confused.gif Den i mitten alltså ranting.gif
Tezzla
Häggspinnmal är alltså inte skadligt för träden? Hur funkar det egentligen... Malen lägger ägg i trädet och sedan blir det larver som väver, eller? blush.gif Försvinner "vävet" av sig själv sedan?
KURT
CITAT (Tezzla @ 13-06-2007, 22:10) *
Häggspinnmal är alltså inte skadligt för träden? Hur funkar det egentligen... Malen lägger ägg i trädet och sedan blir det larver som väver, eller? blush.gif Försvinner "vävet" av sig själv sedan?

I mitten av Juli brukar allt vara borta, och häggen har fått nya blad. Häggspinnarmalen brukar sällan härja mer än 2-3 år i rad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon