Jag ska till Korsika i sommar och funderar på om det finns någon fin park eller trädgård att besöka, samt vad jag kan köpa hem i växtväg som souvenir... Det finns en julros som växer vild på Korsika vet jag, tänkte leta efter frön eller plantor av den. Någon som har andra tips? Även allmänna tips om Korsika är förstås välkommet, första gången vi är där...
ingridandersson
17-06-2007, 21:00
Jag har varit på Korsika. Bodde i Orizone på östkusten. En fantastisk ö. Vi följde med på en vandring uppe i bergen, för ön är brant. Där blommade det fullt av den Korsikanska julrosen.Jag tog med fröer hem som tyvärr ej visat något ännu. Jag tog även med en liten cyklamen som blommade förra året. I år har jag ännu inte sett något.
Österläge
17-06-2007, 21:15
Vad roligt med ett svar!! När var ni där? Vi ska dit i augusti, ska bo i Calvi, på västkusten. Har du några tips om särskilt sevärda platser? Vi tänkte oss en tur till Ajaccio, och upp i bergen förstås, annars har vi inte planerat så mycket.
ingridandersson
17-06-2007, 21:26
Jag tror att det var 2003 eller 2003. Första veckan i maj och vi hade otur med vädret. Jag har nog aldrig frusit så mycket som då. Bara 1 vecka var vi där. Vi hyrde en bil en dag för att ta oss till Calvi. Det är så krokiga vägar så det tar tid. Maxhastigheten blir 40 km i tim. Korsikanerna kör som galningar, me vägarna är så smala. Så ta det lugnt om ni vill komma hem igen. Körde runt den norra udden. Helt fantastiskt! Vi följde med på en dag i bergen som sagt och det var klart värt det. Helt underbart. Maten är mycket god. Jag har tyvärr inga tips på bra trädgårdar. Ha en trevlig resa!
Österläge
26-07-2007, 14:36
Mmm, det låter härligt! Ser väldigt fram emot att åka dit, särskilt med den sommaren vi har hittills... Någon mer som har varit där och har allmänna eller trädgårds-tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.