Elisabeth P
Jag har sått en hel del i år. Nästan allt satte jag ute och lät det gro allt eftersom, därav inte så stora planter.
Men i denna hetta börjar jag fundera på om några kanske trivs bättre i rabatt i alla fall?

Kan man göra en "övervintringsrabatt"?
Finns det någon generell regel för hus små de kan vara innan utplantering?
Jag har bland annat Grönlilja, Zigadenus elegans och Lilium formosanum v. pricei som endast är stån ca 6 cm långa

Hur ska jag göra?
kerstin z5-6
en pallkrage i skugga ? Jag brukar behålla liljor i sin kruka åtminstonde två år , nergrävda ute på så vis .. de får flytta in i växthus tidigt när de går få upp .. sen ställer jag ut dem i skugga igen under juni juli .. osv ..
Elisabeth P
Gäller det alla liljor? Kom på att jag även har daglilja, pluss ev någon mer sort.
Omskolar du dem redan första året?

Pallkragar har jag skaffat, men jag fick rådet att fylla dem med sand för att sedan gräva ner krukorna. Sand känns bökigare att få tag på, går det med jord ochså?
Gåsis
Grönliljorna är inte knussliga alls om du frågar mig. Jag brukar ta bort krukan och antingen sätta dom för sig själv i en rabatt eller nergrävda utan kruka i en pallkrage med vanlig jord. Flera strån tillsammans, för när jag satt ut dem har det inte varit mer än strån. Första blommorna brukar komma år tre när jag gör så.

/Åsa
Elisabeth P
Tack för svar. Alltid kul att få direkt info om vad som funkar och inte, även om det säkert skiljer sig en hel del på hur man bor läge och dyl.

Montbretia har jag ochså och den har jag fått olika svar om. En del säjer att den går att övervintra i vårt klimat andra inte....fler synpunkter?

Men till startfrågan.............förutom nu liljorna så har jag diverse annat, med mer riktiga blad (orkar inte kolla exakta namnen nu) Kan man plantera ut det mesta när de är mellan 5-10 cm högt? Eller mår de flesta bäst av en barnkammare när man sått dem sent?
Funkar det med jord i pallkragarna vid övervintring, även om nu sand är att föredra?
kerstin z5-6
det mesta går att plantera ut om det är5 10 cm , luftig jord -påsjord har jag i mina kallbänkar -pallkragar
Elisabeth P
Tack, då vet jag.

Det blir liljor och några små som får sammsas i en pallkrage
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon