grönafingrar-nja
12-06-2007, 19:25
Undrar om nån kan hjälpa en desperat rosmarinägare? Jag har en stor rosmarin i en kruka, kanske något för liten för rosmarinen som har vuxit en del. Har stått i samma kruka i 3 år och trivts hittills. Under vintern har den stått, för första gången, på en inglasad balkong och den har vuxit flera centimeter. Nu har jag ställt ut krukan på terassen i söderläge och till min förskräckelse verkar den inte längre trivas utan barren gulnar. Jag har inte ändrat skötseln som har fungerat perfekt i tre år (snålt med vatten och mkt sol). Vad är det som är fel och hur räddar jag min rosmarin?
Alexander-VG-zon3
12-06-2007, 19:31
prova att plantera om den och står den ute för första gången?? har den blommat i år ?? för efter blomningen kan dom gulna lite och då vill dom gärna ha lite gödning och extra vatten för att komma igång igen
och har du den ute för första gången så ge den lite extra vatten i början
sen tar du in den igen efter ett par frost nätter och sen ut igen på våren i mars-april-maj beroende var du bor (ha den i norr första tiden så du inte bränner den då kan även bladen bli gula ) bor du i zon 1 kan du prova att ha den på friland i skyddat söder läge i sandig jord . min är inne på andra året på friland och mår som en prins
Hej och välkommen hit! Efter tre år i samma kruka kan den gulna av näringsbrist, plantera om den i en stor kruka och ge den ny fräsch jord. Den kan också gulna om du bara flyttade den rätt ut utan att vänja den sakta vid utomhusklimatet. Om du glömt att vattna den kan det också vara ett skäl...
Mvh
Fenja
grönafingrar-nja
12-06-2007, 19:56
Tack för hjälpen! Den har faktiskt blommat i år, OCH jag flyttade den rätt ut utan att vänja den vid klimatet...trist! Kommer den att repa sig om jag planterar om den och ger den näring? Den ser så ledsen ut och jag som älskar rosmarin blir också ledsen varje gång jag ser den!
Var precis ute och kände lite på den och den tappar de gula barren också, usch:( Ska försöka med omplantering redan ikväll!
Alexander-VG-zon3
12-06-2007, 19:56
den kommer klara sig fint ,, plantera om den i jord som du blandar upp med grus och sand och tillsätter lite kalk . sen vattna nu första tiden så den inte torkar ut så har den lättare att anpassa sig . sen får den gödning som finns i jorden därefter behöver den inte gödas . sen kom ihåg att ta in den innan nätterna går under -10c . eller ha den i marken om du bor i zon 1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.