annelito
12-06-2007, 19:36
Vet någon vad det är man kan göra med 1 1/2-liters PET-flaskor som man vill använda som vattenbehållare i marken? Jag har för mig att jag sett någon ha sådana intill några träd på tomten. Vad är det man ska ha istället för kork? Någon slags "avkännare" måste det väl vara som ser till att det kommer ner vatten i marken? Finns det specialkorkar som med luft bubblar ner vatten eller vad kan man ha? Någon som vet?
Jag tror att man bara fyller dem och trycker ner dem i jorden och sedan efterhand som jorden torkar suger den fukt från flaskan.
*Stintan*
12-06-2007, 21:15
Men det går inte med dom mjuka Petflaskorna hörde jag någon säga.
Cassandra
13-06-2007, 00:27
Det fungerar utmärkt om du är bortrest men satsa på de hårda flaskorna.
Jag har en mjuk 1/2-liters flaska för jämnan i en stor lövkorg med pellisar. Den syns öht inte.
Har nämligen en tendens att glömma den på min kvällstur. Det fungerar alldeles utmärktm och räcker åtminstone två dagar.
Innan "bevattningskapsylen" kom ut på marknaden, började jag att massakrera alla petflaskor jag kom över. Jag skär helt enkelt av botten och sätter dem med flaskhalsen ner i jorden. Jag brukar se till att det är jord upp några cm i flaskhalsen, så att inte vattnet rinner rätt igenom (Kan kräva lite pyssel och dosering) Sen är det bara att fylla petflaskan med vatten. Tomater kräver en om dan, medans paprika och chili klarar en vecka. Ser inte så prydligt ut, men är väldigt praktiskt.
Jag har läst att jorden ska vara genomvattnad innan man sätter dit vattenflaskan. Gör ni så att ni vattnar ordentligt först ?
CITAT (MariaS @ 13-06-2007, 10:18)

Jag skär helt enkelt av botten och sätter dem med flaskhalsen ner i jorden.
Hela vitsen är väl att det skall bli vacuum?? Dvs torr jord skickar luftbubblor upp i flaskan som ersätter med vatten. I ett evigt kretslopp.
Om du skär av botten har du ju bara gjort en tratt.
annelito
13-06-2007, 14:03
CITAT (Ewa L @ 13-06-2007, 10:58)

Hela vitsen är väl att det skall bli vacuum?? Dvs torr jord skickar luftbubblor upp i flaskan som ersätter med vatten. I ett evigt kretslopp.

Precis min tanke oxå...
CITAT (Ewa L @ 13-06-2007, 10:58)

Om man trycker ner flaskhalsen till rotnivån och jorden är fuktig innan, tar inte jord och rötter till sig mer än de behöver. Det är ju faktiskt när jorden blir för torr som det sjunker i flaskan igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.