boxermatten
Hallå!

Jag är ny har på forumet har kikat runt här ett par veckor men inte skrivit något inlägg tidigare.

Men nu tänkte jag passa på att utnyttja all den kunskap som ni besitter här :-)

Jo, jag har en växt intill mitt garage och jag vet inte om det bara är skräp eller om det är något att ha. Den ser onekligen väldigt anspråkslös ut men man vet ju aldrig om det kanske är något som blir tjusigare...

Vi ska göra en p-plats där den står nu så jag undrar om det är lönt att flytta den eller ska den få sluta sina dagar i komposten? :-)

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...si&img=5405

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...si&img=5406

Hälsningar Carolina
Berith
Hallå hallå. tummenupp.gif

Gissar lite vilt giggle.gif om den har taggar så är den väldigt lik min björnbärsbuske. Med stor reservation! Antagligen är det bättre att invänta expertisen. blush.gif
*Stintan*
Ser ju onekligen ut som björnbär. Kan nämn att det även finns taggfria sådana.
Berith
Jaa såklart att det finns, tänkte inte på det. whist.gif Och nu är det ännu mer likt björnbär.
Eva 33c
Men inte ser väl bladen på björnbär ut så där? Det tror jag inte på... rolleyes.gif
Fast jag har inget annat förslag, om det är självsått kanske du kan se något liknande i områdena runt omkring. Jag skulle aldrig slänga en växt utan att först veta vad det är. På så vis har jag genom åren odlat massor av underliga ogräs som tistlar och kardborrar whistling.gif (men också ett och annat mera värdefullt... )
Nu känner jag igen ogräsen i min egen trädgård i allafall.
boxermatten

God morgon och tack för alla svar smile.gif

Jag har inte sett något liknande hos grannarna och jag tror inte att det är självsått utan det ser väldigt planterat ut (kan man uttrycka sig så:))
Det kan kanske vara björnbär, om det är björnbär, borde man kunna se antydan till bär vid den här tiden på året i så fall?

Sen ser jag att den stora bilden inte riktigt visar att grenarna blir ganska långa och ligger ner på marken.

Så kom gärna med fler förslag eller bekräfta björnbärsteorin ytterligare smile.gif

Hälsningar Carolina
Berith
CITAT (boxermatten @ 13-06-2007, 09:32) *
---
Sen ser jag att den stora bilden inte riktigt visar att grenarna blir ganska långa och ligger ner på marken.

Så kom gärna med fler förslag eller bekräfta björnbärsteorin ytterligare smile.gif

Hälsningar Carolina

Joo jag gissar nog fortfarande på björnbär, speciellt när du säger att grenarna breder ut sej på marken. Hittade
en bild på nätet som är väldigt lik din. Och min! som jag trodde var död men som har skickat upp ett litet taggigt skott igen.
Halli
CITAT (boxermatten @ 13-06-2007, 09:32) *
Det kan kanske vara björnbär, om det är björnbär, borde man kunna se antydan till bär vid den här tiden på året i så fall?

Min björnbärsbuske blommar nu, sedan några veckor tillbaka, men den ser inte alls ut som din. Min är taggfri och har annorlunda blad. Så din kanske blommar vid en annan tidpunkt....?
boxermatten

Jag har inte sett att den har blommat och den har heller inga taggar. Men växten liknar ju den på bilden som Berith hade hittat på björnbär
Eva 33c
Nu har jag googlat runt lite. Bilden på din växt hade så otroligt annorlunda blad än mitt "vanliga" björnbär. Men det finns ju massor av sorter och så hittade jag den här Björnbär Thornless Evergreen och den är ju väldigt lik, eller hur? Inga taggar heller...
Att den inte blommar kan bero på att den helt enkelt är för ung än eller att den inte trivs riktigt på sin växtplats. Den blommar och bär frukt som hallon tror jag, alltså på grenar som växte fram ifjol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon