Caisy
Lite nyfiken på vad det är som ploppar upp i min nya trädgård...både för att jag vill veta vad det är och för att kunna ta reda på hur de ska skötas. Alla förslag motages självklart med stor uppskattning. biggrin.gif

Bild 1 & 2:Vilken sorts pion? Den är lite drygt 1 meter hög. Den utslagna blomman ca.12 cm i diameter, och luktar som en vanlig ros.

Bild 3&4: ???

Bild 5&6: ???

Bild 7&8: ???

Bild 9&10: Någon slags lilja? Eller iris? Men varför blommar den inte än?

Bild 11: Ogräs?

Bild 12&13: ???

Bild 14: Misstänker själv ogräs, men det växte 4 sådanna här i samma rabatt och med avstånd rill varandra som gjorde mig osäker...

Bild 15: Cirka 1.5 meter högt och ser liksom ut som ett bonsai träd till växt sättet...just nu har det löv men tror även det kommer barr då det ligger en massa barr under trädet, men låt er inte luras av det...för det är inte säkert. Förlåt för dålig bild.

Bild 16: ???

Fortsättning på fler bilder kommer...

mojan
9&10 Daglilja?
Tesa
7 o 8 är vinruta...Ruta graveolens

14 är misstänkt lik revsmörblomma...som jag haaatar..
kerstin z5-6
5-6 -clematis intregrifolia -helbladig clematis -mer en perenn än en klättrare, behöver ett lågt stöd , eller en sten att välla emot -

14 är revsmörblomma ogräs -övrigt skulle jag vilja se blomma innnan jag säger säkert
Fenja
3 & 4 Ser ut att vara någon sorts aster.
7 & 8 Vinruta
9 & 10 Daglilja, de blommar vid olika tidpunkter beroende på sort. Min gula blommar nu ingen av de andra.
14 Revsmörblomma, ta genast bort och se till att få med rötterna!!
Mvh
Fenja
Caisy
CITAT (Tesa @ 12-06-2007, 21:31) *
7 o 8 är vinruta...Ruta graveolens

14 är misstänkt lik revsmörblomma...som jag haaatar..

Vinruta stämmer...läste om den.
Stod att den var giftig och besk men kan användas i sallader och dylikt i mindre mängder...GIFTIG & BESK?? Vill man verkligen äta den då? tongue.gif
Tack för svaret och revsmörsblomman ryker...

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2007, 21:55) *
5-6 -clematis intregrifolia -helbladig clematis -mer en perenn än en klättrare, behöver ett lågt stöd , eller en sten att välla emot -

Funderade själv på om det var någon clematis...nu vet jag säkert. Tack!! Ska försöka komma på något snyggt att låta den luta mot.
Snöflinga
Tror att bild 3-4 är vit tusensköna ...
Caisy
CITAT (Fenja @ 12-06-2007, 22:13) *
3 & 4 Ser ut att vara någon sorts aster.
7 & 8 Vinruta
9 & 10 Daglilja, de blommar vid olika tidpunkter beroende på sort. Min gula blommar nu ingen av de andra.
14 Revsmörblomma, ta genast bort och se till att få med rötterna!!
Mvh
Fenja

Okej, de blommar vid olika tillfällen...var orolig att de stod på ett så dumt ställe att de inte gick i blomm.
Men då väntar jag och hoppas!!

CITAT (Snöflinga @ 12-06-2007, 22:22) *
Tror att bild 3-4 är vit tusensköna ...

Njaa, kanske.
Hittar inga bra bilder på nätet att jämmföra med, men det skulle kunna stämma. Tack!
Eva-Helene
3&4 är sannolikt pysslingkrage.Någon Chrysantemum är det i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon