Caisy
Och här kommer fler... blush.gif

Bild 1 & 2: ???

Bild 3 & 4: ???

Bild 5: Längst upp (syns inte på bilden) är liksom en hängande blommsjälk som inte slagit ut...kanske 5 cm lång och 1 cm smal ser ut och komma massa små blommor...kan det stämma? Hänger som en droppe...

Bild 6 & 7: ???

Bild 8 & 9: ???

Bild 10 & 11: Luktar...men inget jag känner igen.

Bild 12: Ogräs?

Bild 13, 14 & 15: Någon slags vallmo? Vilken? Väldigt liten frökapsel...knappt 1 cm.
olgak
5. Ser ut som riddarsporre
6-7. Backnejlika?
8-9. Höstrudbeckia som slokar.
12. Aklejruta, det är inget ogräs.

Det var svårt att svara för att det är svårt att räkna ut vilken bild som hör till vilket nummer, det vore lättare om siffran var där bilden är, men det kanske inte är så lätt att åstadkomma?
Tesa
1 o 2 ser ut som rödfibbla...hmm..ogräs..tycker jag
3 o 4 är nån veronika

och 11 är nog nån sorts malört, kanske..Artemisia
kerstin z5-6
6 o 7 är nejlikor -låga stenpartiväxter

den sista är vallmo -ser ut som en orientale
Caisy
CITAT (olgak @ 12-06-2007, 21:14) *
5. Ser ut som riddarsporre
6-7. Backnejlika?
8-9. Höstrudbeckia som slokar.
12. Aklejruta, det är inget ogräs.

Det var svårt att svara för att det är svårt att räkna ut vilken bild som hör till vilket nummer, det vore lättare om siffran var där bilden är, men det kanske inte är så lätt att åstadkomma?

Riddarsporre stämmer!
Backnejlika oxå!!
Höstrudbeckian...osäker. Känns som om min har mycket större blad än det ser ut som på korten på nätet. Därmed inte sagt att det inte stämmer...bara osäker.
Aklejruta var ju oxå rätt...tyckte inte den var så fin... whistling.gif trodde att det kanske va ett ogräs.
Tack för svaren!!

CITAT (Tesa @ 12-06-2007, 21:20) *
1 o 2 ser ut som rödfibbla...hmm..ogräs..tycker jag
3 o 4 är nån veronika

och 11 är nog nån sorts malört, kanske..Artemisia

Rödfibbla var helt rätt, jag tycker dom ser ganska fräcka ut. Fast jag flyttar nog på dom i höst...
Veronika...finns bild?
Har oxå funderat på malört.
Tack så mycket!!

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2007, 21:58) *
6 o 7 är nejlikor -låga stenpartiväxter

den sista är vallmo -ser ut som en orientale

Vallmon...är den bara att gräva upp och plantera ner där man vill ha den eller ska man tänka på något speciellt? Den är väldigt läcker...skiljer sig väldigt från mina "vanliga" vallmissar.
Tack så hjärtligt!!
Tesa
Här finns diverse veronikor att välja mellan...ha det så trevligt!! Den virtuella floran
Caisy
maj eller teveronika tror jag det kan vara...tack tack!!
Eva 33c
Jag tror att det är en praktveronica veronica teucrium.
Den kan ha olika blå nyanser.
Caisy
Jo det kan nog stämma...det var väldigt likt.
Tackar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon