Full version: Humle...
Skånetös
Vi är snart färdiga men vårt altandäck kring vår pool. På tre sidor har vi valt att sätta spaljeér och förhoppningsvis ska det växa humle i dem.. Men min fråga är, kan man plantera det nu?? Går det att få tag på det nu??
Fenja
Du hittar nog humle på de flesta välsorterade handelsträdgårdar/plantskolor. Krukade växter kan du plantera hela sommar säsongen.
Mvh
Fenja
Tezzla
Ja, du kan plantera nu. Jag planterade mina humle vid denna tiden förra sommaren och de tog sig bra. Men de kommer ju inte att växa till oanade höjder i år, men nog kommer de att växa.
Skånetös
Har kollat runt i en del trädgårdsbutiker... lite större. De var slut. Men jag köpte fröer.... överlever de till nästa år??
Tosan
CITAT (Skånetös @ 14-06-2007, 22:06) *
Har kollat runt i en del trädgårdsbutiker... lite större. De var slut. Men jag köpte fröer.... överlever de till nästa år??

Du tänkte om du sår nu och sparar dem? eller spara fröna?
Tror du kan både så nu och sätta ner eller vänta med att så till våren...
Tezzla
CITAT (Skånetös @ 14-06-2007, 22:06) *

Det går ju att köpa via postorder också, men du kanske inte vill det? Bl.a Hortogreen har Humle.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en nackdel när man köper frön och det är att du troligtvis får en del hanplantor.

De plantor som man köper i handeln är honplantor och man förökar dem vegetativt för att man ska veta med säkerhet att det är honplantor, det är enbart honplantorna som får de dekorativa "kottarna".
n00b
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-06-2007, 09:56) *
Det finns en nackdel när man köper frön och det är att du troligtvis får en del hanplantor.

De plantor som man köper i handeln är honplantor och man förökar dem vegetativt för att man ska veta med säkerhet att det är honplantor, det är enbart honplantorna som får de dekorativa "kottarna".

Jag har humle hemma, är detta "kottar" den har, dvs en honplanta?

Berith
Dom där ser inte ut som dom "brukar", har ingen aning om om det är honor eller hanar. dunno.gif

Här finns bilder på både hon- och han-blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon