sofiaa
Och när ska man göra det i så fall? Plantorna (ca 10 st) har många omogna jordgubbar så det är kanske ingen bra idé att göra nu..
Vilken jord trivs de bäst i?

Tack på förhand.
Fenja
Vill du ha skörd så ska du inte flytta dem nu, utan vänta till i höst. Jordgubbarna brukar vara rätt snälla och växa i både lätt ler- och sandjord.
Mvh
Fenja
sofiaa
Ok, då vet jag..
Tack för ditt snabba svar.
Carin Fredlund
Vi köpte 4 jordgubbplantor i fjol, till ett nytt, pyttelitet jordgubbsland. Men i år tänkte vi ge jordgubbarna lite mer plats, så vi tog upp en bra yta och inventerade det lilla, misskötta utrymmet vi hade i fjol. Från det kunde vi rensa fram 40 fräscha plantor/sticklingar som vi planterade i månadsksiftet april/maj på eget land. Nu har alla, utom några enstaka blommat och bären är på väg att mogna. Inte någon jätteskörd ännu. Det lär väl dröja till nästa år. Men söta, fina goda bär. Sådär en 4 - 6 på varje planta, så här långt.
Lemonne

Det är först andra året som man får full skörd, men det första året brukar man kunna plocka några goa gubbar också.
Myrilla
Flyttade mina i höstas till en tillfällig plats och planterade om dem i våras. Nu kommer det massa jordgubbar bravo.gif
lissa
Passar på att fråga om frösådda gubbar...det blev bara en, men den kan jag väl kunna flytta på utan problem ??
Och en sak till, det har kommit en stor reva från en av dom adra gubbarna, ska jag försöka leda den till en ny kruka så att den får rötter där, eller vad gör man med revan ??
unsure.gif
Tosan
CITAT (lissa @ 17-06-2007, 01:13) *
Passar på att fråga om frösådda gubbar...det blev bara en, men den kan jag väl kunna flytta på utan problem ??
Och en sak till, det har kommit en stor reva från en av dom adra gubbarna, ska jag försöka leda den till en ny kruka så att den får rötter där, eller vad gör man med revan ??
unsure.gif

Jag har satt ner revorna mellan de plantor jag hade i landet, på en rak rad. Men nu läste jag i nån tråd här att man ska klippa lös revan så den inte tar så stor kraft av moderplantan. Men du kan absolut ta reda på den och få en ny planta iaf. Kanske låta den sitta fast tills den rotat sig i krukan och sen klippa av den?
Jonas70
Låt revorna rota sig innan ni skiljer den från moderplantan. Det tycker jag fungerar bäst.
Tosan
CITAT (Jonas70 @ 18-06-2007, 10:23) *
Låt revorna rota sig innan ni skiljer den från moderplantan. Det tycker jag fungerar bäst.

Ja, det var det jag trodde... Den är ju sååå ynklig när den börjar klösa fast sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon