sofiaa
Jag har 16 tomatplantor (4 sorter) och de flesta har börjat blomma. När kan jag ha färdiga tomater att skörda?
Jag är lite osäker på hur de växer, de är bara 30-40 cm höga och såddes den 10:e mars. Hinner tomaterna mogna eller är mina plantor för små? Alla plantor är planterade ute i grönsakslandet förutom 4 st som är i stora hinkar mot en solig vägg.
Ursäkta för mina dumma frågor, men jag är ny på det här tongue.gif

Tack på förhand
Svante, zon 1
En tumregel är åtta veckor från blomning till skörd, men det beror också på vilken sort det är. Med andra ord borde du kunna skörda i början på augusti, och lite tidigare om du har tidiga sorter. När jag odlar på friland har jag kunnat skörda den allra första tometen i mitten av juli, av de allra tidigaste sorterna.
Jonas70
Åtta veckor från blomma till skörd låter lite mycket i mina öron, men du har kanske rätt. Men den tiden måste skilja mellan friland och växthus, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Det skiljer lite på olika sorter en del är ju snabbare än andra men en 6-8v brukar det ofta ta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon