Jag har en varmkompost sedan tre år. När jag kom hem från semstern upptäckte jag att jag hade myror i komposten och när jag "skruvade" (=luftade) komposten såg jag också myrägg. Vad ska jag göra nu? Gör myrorna någon skada där för jorden framöver? Kan jag använda jorden?
Hjälp!
Man får myror när det blir för torrt i varmkomposten,
slå på vatten och blanda runt ordentligt.
Komposten fungerar bäst när man slänger avfall
varje dag, den ska "puttra och gå". Men myrorna
försvinner snart och skadar inget. Vattna och blanda!
Myrorna gör dock ingen skada.
Vi har också envisa myror i komposten den här försommaren. Det beror vid det här laget INTE på att komposten är torr. Den är snarast dyngsur för att vi tappert försökt vattna bort myror sedan 1½ mån. Även om myrorna inte gör nån skada undrar jag om de inte får maskarna att fly fältet. Alla andra (myrfria) år har det varit fullt av mask i komposten men i år inte en enda.Var man själv mask skulle man ju inte vilja ha fullt av myror som kröp på en!
SannaM
Gossen Ruda
01-07-2003, 18:02
En mycket trolig orsak. Myror är rovdjur och lever säkert på smådjuren i komposten. Vanligen är det svartmyror som bor i komposter och dom är nog för små för att döda en daggmask men kan säkert irritera ordentligt.
Varmkomposterna är nog det enda stället jag inte har svartmyror i trädgården - än så länge...
De borde inte gilla när temperaturen i komposten stiger. Jag satte fräs på mina tidigt i år, rörde om och varvade med gräsklipp så snart det fanns till hands. Nu är komposterna så varma att jag får kyla ned dem med löv, som gör att processen stannar upp lite. Och inte en myra, inte en fluglarv, än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.