Går det verkligen att blanda någon droppe vanligt diskmedel,i vattnet man vattnar sina växter med?Hörde någon gubbe som sa en gång,att vattnet lättare tränger ner genom jord som kanske har en lite hård yta.
Ville bara kolla om någon annan känner till det,innan jag testar själv.
Vattnet kanske tränger ner i jorden lättare, men plantan får svårare att ta upp det i kroppen eftersom kapilläreffekten förstörs (ytspänningen). Detta kan göra att plantan dör av att den helt enkelt inte får vatten, hur mkt du än vattnar. Jag har hört att man kan spraya sådant vatten på plantan för att angripa olika skadedjur, men det kan inte vara den bästa idén...
1 msk såpa till 2 liter vatten ger glansiga blad... det har jag anv till mina större gröna växter som t.ex monstera, fikus, kroton, benjaminfikus m.fl.

Har väl aldrig hört talas om eller sett att växter dör av lite diskmedel i vattnet.
Nu är det ju en ruskig skillnad på såpa och diskmedel...
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 22:42)

Nu är det ju en ruskig skillnad på såpa och diskmedel...
Visst är det... men om det nu handlar om att ta någon eller några droppar diskmedel i vattnet så vet iaf jag att det inte gör skada.
CITAT (Netha @ 13-06-2007, 22:58)

Visst är det... men om det nu handlar om att ta någon eller några droppar diskmedel i vattnet så vet iaf jag att det inte gör skada.

Ja det vet jag inget om, bara att såpa är en naturprodukt och diskmedel kemiskt framställt... Sen är det ju skillnad på såpa och såpa, men nån kemilektion ska vi inte ha!
Piccante
13-06-2007, 22:52
CITAT (Tosan @ 13-06-2007, 23:11)

Ja det vet jag inget om, bara att såpa är en naturprodukt och diskmedel kemiskt framställt... Sen är det ju skillnad på såpa och såpa, men nån kemilektion ska vi inte ha!

Såpa framställs väl oxå kemiskt eller? Den blir inte till av sig själv iaf. Men det låter totalt onödigt med diskmedel i blomvatten. Om inte jorden tar upp vatten, luckra jorden istället.
CITAT (Markus_H @ 13-06-2007, 23:52)

Såpa framställs väl oxå kemiskt eller? Den blir inte till av sig själv iaf. Men det låter totalt onödigt med diskmedel i blomvatten. Om inte jorden tar upp vatten, luckra jorden istället.
Såpa görs såvitt jag vet på tallolja... Om inte den åxå moderniserats och ersatts av kemiska preparat. Det skulle iofs inte förvåna mig...
Helleborus
14-06-2007, 13:21
Det var i TV-programmet Iris som en man visade att han hällde ett par droppar diskmedel i vattenkannan. Något som han hade kommit på själv och hans blommor verkade trivas med det.
Jag såg det avsnittet av Iris då Bertil rekommenderade diskmedel.
"Husmorstips" från äldre brukar ofta vara beprövade och riktiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.