skogstroll
Jag undrar lite hur era tomater ser ut... jag tycker mina växer lite trögt det är väl några blommor men tomaterna ser jag inte skymten av ännu. En tiny tim har en liten pluttomat på G, men när börjar det arta sig ungefär? Juli? confused.gif
MariaS
Jag sådde mina tomater den 18 februari, så jag börjar skönja de första orangegröna karten i klasarna. Höjdmässigt ligger de inne på ca 1,5 meter. fruktstorlekarna är från pärltomat till bifftomaten Pineapple (som kan väga över 1kg/st) men de som först börjar mogna är min egen korsning "Solberga Plommon". Dessa brukar vara säkra på midsommarbordet.
Jonas70
Jag sådde i slutet på mars, och odlar mina i växthuset. De har växt på bra nu i värmen så de högsta är väl uppemot 150 cm. I stort sett alla sorter har börjat blomma, och det börjar komma en hel del kart men ännu ingen skördad tomat.
Mu i myllan
Mina växer så det knakar men har ännu inte fått komma in i ett riktigt växthus. Det är försenat och kommer i morgon. Funderar på att begära någon form av kompensation men det finstilta på kontraktet... rtfm.gif Just nu står de i en 500:- plastvariant från JULA ([attachment=4012:DSCN2713.JPG]se bild)och har börjat visa små rackarns kulor. Deras kompis busktomaten som står i uterummet är 150 cm och har större kulor.
Nåväl, tomaterna kommer men glöm inte att ruska lite på dem när de blommar så att pollineringen fungerar.
jakob
Ja mina tomater flyttade in i växthuset den 6 juni,, då stod de nästan klart,, fast de är fortfarande stenmjöl kvar inne,och inte särskilt mysigt, men det finns lite tomater på plantorna och de växer så jag ser det för varje dag,, fast 12 plantor väntar på planteringshinkar ifrån Willab de ska dyka upp här nästa tisdag,då får jag ett jobb att plantera om dessa långa rankor, hoppas det funkar,tog en foto runda i växthuset..
[attachment=4034:vet_ej_s...at_skylt.JPG]
ev Green grape eller mini orange
[attachment=4033:suddigt_...n_Willab.JPG] suddigt kort men här är några av dem som längtar efter ny större kruka
[attachment=4032:Green_grape.JPG]
Green grape vet jag
[attachment=4031:Granat_äpple.JPG] Granat äppel
[attachment=4030:chili_piri_piri.JPG] min chili

[attachment=4029:aburgien_tumme.JPG] mini aburgien

[attachment=4028:balja_me..._russian.JPG] Oj vrid på huvudet igen,, jag fixar inte vridning av foton här inne crazy.gif är inget geni behöver en data kurs..

kul om fler kunde fota i sina växthus,, är så inspirerande
skogstroll
japp jag tar lite bilder ikväll! :-)
gyppoline
Oj vad roligt att få se andras odlingar. Själv är jag inne på min första riktiga tomatodlingssäsong, och jag har tyckt att det har gått sakta som tusan. Tidigare så har jag bara odlat i krukor, och då fått en 8 tomater / planta, lite väl lite tycker jag. I år så har jag däremot ett växthus, och nu hoppas jag på betydligt fler tomater.

Sådde i mitten på mars (17 tror jag det var) och det har nu börjat blomma rejält, och lite kart här och där tittar fram. Kul att höra att jag verkar ha ungefär samma resultat som ni proffs här.. tummenupp.gif
rosita
Mina ampeltomater tokblommar! Man kan ju undra om det ska bli tomater på alla dessa blommor! Det är flera hundra blommor

Ampeltomat 2

ampeltomat.JPG

Tosan
Upptäckte små, små knoppar på mina igår *lycklig*. De är smala och rangliga och har inte mått så bra, så jag var rädd att de skulle dö, men nu har de börjat ta sig och skjuter nya skott där bladen vissnat. Så det blir nog tomater i år med flirting.gif
Gurkan
CITAT (rosita @ 14-06-2007, 12:48) *
Mina ampeltomater tokblommar! Man kan ju undra om det ska bli tomater på alla dessa blommor! Det är flera hundra blommor

Hjälp !!! Vilka monster !

Är det Tumbling Tom, den gula ?

Vill du ha frukt av varje blomma vill dom nog snart ha vatten och extra näring varje dag hela sommaren. Sen kan du plocka en skål om dan.

*tokiga plantor*

Mina gula Tumbling Tom idag, 8v från frö :

rosita
[quote name='Gurkan' date='14-06-2007, 19:27' post='620409']
Hjälp !!! Vilka monster !

Är det Tumbling Tom, den gula ?

Vill du ha frukt av varje blomma vill dom nog snart ha vatten och extra näring varje dag hela sommaren. Sen kan du plocka en skål om dan.

*tokiga plantor*

Jo, det är den gula Tumbling Tom. De står ute och de dricker massor av vatten och lagom med gödning. bravo.gif
Mina är 16 veckor från frö.
noora
Mina tomater är inte speciellt stora än, men jag är inte orolig. De hinner nog producera tomater ändå smile.gif
katah
hu-ups , vi har redan ÄTIT våra första röda tomater (sådda i januari) och flera slanggurkor också !
Jonas70
Tumbling Tom verkar ju vara en härlig tomat. Den måste jag pröva någon gång.
rosita
CITAT (Jonas70 @ 15-06-2007, 08:41) *
Tumbling Tom verkar ju vara en härlig tomat. Den måste jag pröva någon gång.

Finns både röd och gul, men de flesta tycker att den gula är godast! Den rekommenderas!
hällmansro
Vad är det för sorts ampeltomat ?

Jag köpte ´Tumbler ´
i år, det stod ampeltomat på dem - men jag tycker inte de ser ut som det. Tyvärr - för jag skulle bara ha tomater i amplar i år - inga blommor !!

Tillägg:
Nu tror jag att jag fattar :
Det är Tumbling Tom.

Jag har inte riktigt förstått hur svaren på inläggen fungerar.
Anslöt mig idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon