tiagirl
och det andra året i rad nu som vi noterat detta. Tänkte om det var fåglar men det är ingen större trafik i trädet.
Åsa, mälardalen zon 2
Dålig pollinering??? alla valnötsträd är inte så bra självfertila utan det kan behöva finnas mer än ett träd + kyla under blomningen kan också förstöra fruktsättningen. (valnöt brukar vindpollineras så brist på insekter borde inte påverka fruktsättning)
tiagirl
Är dålig på sånt där men det blir ju blommor. Sen blir det små "knölar". Sen är dom borta.
Åsa, mälardalen zon 2
Dåligt pollinerade frukter brukar trädet göra sig av med. Att trädet blommar och sätter små frukter som inte utvecklas utan trillar bort tycker jag låter som ett typiskt fall av dålig pollinering.
tiagirl
Valnötterna är upphittade. Bland blommorna nedanför. Så det lutar väl åt att det är dåligt pollinerat så vad ska vi göra? Vitsen med trädet var ju liksom nötterna....
Anders Roslagen
Att göra är att plantera ett ytterligare träd eller övertala någon granne att göra det!

Jag har samma problem som du, fruktämnena utvecklas inte till nötter, det finns bara detta enda träd i området tydligen. Jag har sått flera nya, dels julnötter och sådana jag plockat från träd i Stockholm. De har grott fint.
tiagirl
Anade att det skulle vara nån hake... Förra året är ju första gången vi iaf noterat att det kommit blommor och små knölar och iår blev det ganska mkt. Trädet har stått här i ca 5 år. Köpa ett nytt träd eller så kommer ju ta eeeevigheter att få i storlek!!!

Men jag ska hålla ögoenn öppna efter valnötsträd iaf på plantskolorna när jag är ute och far för sår ett nytt gör jag inte... wink.gif

Tack för svaret!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon