Annse71
13-06-2007, 11:26
Jag skulle behöva lite tips och ideer till 2 blomlådor. Den ena sitter på norrsidan och får inte mycket sol på sig under dagen.
Den andra finns i glödhet sol och det mesta bränns sönder. Jag kan dock skärma solen lite med en markis om jag bara kommer ihåg det....
Vore så tacksam för ideer!
Surfinor i olika färger är fina i blomlådor, kanske tillsammans med nån hänglobelia eller nåt. Jorgubbar/smultron är inte heller fel.
Jag satte blåa hänglobelior ytterst, sen vita petunior och i mitten 3 st tagetes.
Lyser fint ihop.
Man kan även ha Margerita.
Ja lite tips kunde behövas härmed, för då jag planterar blir det en röra,, visst det är inte fult ,, men vad kul det hade varit att ha sådan där genomtänka blomkrukor och lådor.
Flitiga lisor går bra på skuggsidan +murgröna ,,(de har jag sett hos min mor).sådan där mossa man lägger i jorden för de ska hålla sig fuktigt,, det fanns eller finns på impecta att köpa,är bra på solsidan. Där kan man ha allt möjligt gula pennigblad,tror de heter så växer som bara den och blir långa gula revor, min kompis hade det på en norrsida, ifrån balkonglådan de var fint, petunior, hängpelargonier, ifjor hade jag oxalix mörkbladig med femtunga på min östersida de var ok kombination,, ..kombinationen Ricin , blå luktärt tobak och rosa petunia, har jag rörigt ja tyvärr!!
,lite hänglobelia och ricin, paradisblommor har jag petat ner och stor vaxblomma..
[attachment=4001:krukor_06.JPG][attachment=4002:hängpelargonia_06.JPG]
Detta är lite av mina krukor ifjor, hade tom Gladioulus i de stora krukorna.
[attachment=4004:mina_kru...__Small_.JPG] här är några krukor från i år, balkonglådor fick jag inte ha i år för balkong räcket ska renoveras
[attachment=4005:lite_kru...__Small_.JPG]
[attachment=4006:ricin__l...__Small_.JPG] [attachment=4007:inte_sär...__Small_.JPG]Denna är mindre lyckad i år oxalis och blå lobelia ,,ingen hit jag hoppas den växer till sig
[attachment=4008:luffarsl...__Small_.JPG] ifjor såg den ut såhär med femtunga och oxalis de funka bra,,
jag hade önskat att jag var mer strukturerad, och attjag hade en tanke med det innan jag började,, men tyvärr,, jag behöver med inspiration ,,för att kunna plantera planerat,, så alla bilder och ideer är välkomna för balkonglådorna ska upp nästa vår.
Annse71
14-06-2007, 09:31
Tack för era svar! Dock tror jag inte lobelia eller surfina funkar i söderlådan. Har testat det förr och det fullständigt bränns ned. Funderar på silverbladiga växter. De skall väl tåla solvärme bättre, eller? Någon som har såna ideer?
Här är även min kruka på norrsidan, med pelargonior, tusenskönor samt ett gräs och hjärtan på tråd blomma. Blev så bra tillsammans tycker jag själv.
Kruka.jpg Kruka med pelargonia, tusensköna samt ett gräs.
Åsa, mälardalen zon 2
14-06-2007, 09:36
Avhärdade pelargoner brukar klara gassande sol + rabatteternell och silvernjurvinda som är gråsilvriga växter funkar utmärkt. Det som är viktigt i söderläge är dock rejäla krukor eller blomlådor(ju större desto bättre), inte för små odlingskärl de torkar ur för snabbt. Det finns även balkonglådor och dyl. med vattenreservoar som förbättrar situationen för växterna.
Sussie80
14-06-2007, 11:15
Har du sett de dubbelblommande Flitiga Lisorna - jättesöta. Sen funkar det ju alltid att ha fuchsia och Lyckiga Lotta i skugga. Femtunga har jag för mig att också de föredrar skuggiga lägen.
De flesta sommarblommor klarar solen bra bara de har tillgång till tillräckligt mycket vatten. Solöga, margeriter, pelargoner, tagetes, verbena, lobelia, silverfall... ja det mesta känns det som. Bland fleråriga finns det ju olika gräs, kryddor, fetbladsväxer som t.ex. taklökar.