Full version: 1700-tal
palmestal
Hej!

Jag och hustrun har nyss köpt en tomt där skall bygga hus och anlägga en trädgård.
En idé är att hämta inspiration från 1700-talets trädgårdar. Känner någon till bra källor att hämta kunskap från?
Böcker, webplatser etc.

/Mattias
olgak
Linnés Hammarby i Uppsala, och Linnéträdgården inne i Uppsala, är säkert värt ett besök i sommar om ni har möjlighet. Och sen borde det ju finnas väldigt mycket i samband med det här Linnéjubiléet som verkar pågå överallt wink.gif. Jag väntar mig en flod av böcker, tidningsartiklar och arrangemang med 1700-talstema, blir nästan inspirerad själv att anlägga 1700-talsträdgård vid blotta tanken (men det får vara så länge som jag bor nästan i stan smile.gif). Vad är det för slags hus ni har tänkt bygga?
kerstin z5-6
Wrams Gunnarstorp är ett annat 1700tals trädgårdstips
Boxer
Titta in på Gunnebo slott om du kan. Det finns mycket tips att hämta där.
eugenia

Ett boktips.:Trädgårdspraxis år 1754 av Hans Mårtensson

"Ofta är det så, att när 1700-talets trädgårdar skall beskrivas är det bilder av förnäma anläggningar och parker eller dåtidens berömda arkitekter som visas fram som delar av vår stolta konst- och arkitekturhistoria. Lundbergs bok beskriver en annan sida, som är mer vardagligt praktisk och jordnära, ungefär som mamsell Wargs kokbok eller Årstafruns dagbok. Det är en mustig och lärorik samtidsberättelse om en erfaren trädgårdsmästares glädjeämnen och vedermödor på 1700-talet - en annan viktig del av vårt svenska kulturella trädgårdsarv."

Citerat direkt från Bokus webbsida om denna bok. Den kanske kan passa?

Det beror väl lite på vilken typ av hus ni har och vilken del av Sverige ni bor. Trädgården kanske blir vackrast om den hänger ihop med landskapets traditioner? Det låter som ett roligt projekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon