Full version: Ryssblomster
Nina H
När vi var på Gotland i helgen pekade värden på åkersenap och sa: ryssblomster. Jag har sökt på ryssblomster på Google men inte fått någon träff alls. Någon som känner till detta öknamn på åkersenap? Och vad det kan komma ifrån.
Henrik_
Jag har sökt och sökt, men jag lyckas inte hitta nån vettig förklaring.
Ryssblomster finns det helt enkelt inget som heter, eller ens något namn som liknar det...
Så vitt jag kan se ivarje fall.
HelénE
Var nog "Ryssgubbar" de menade med "Ryssblomster"

Här har du Ryss"gubbe" http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/bunia/buniori.html

Är ganska lik Åkersenap.

Helén
Nina H
Tack Helèn - verkligen ljus över skuggan. Har precis pratat med "värden" också och det finns fler liknande växter. Hade ingen aning om att det fanns så mycket som liknade åkersenap. Det var nog inte det vi såg på Gotland, men om det var ryssgubbe eller något annat liknande är svårt att säga. Tänk vad mycket nytt man kan lära sig. Kanske skall testa att äta. Även något som heter åkergyllen kan man tydligen äta.
HelénE
CITAT (Nina H @ 14-06-2007, 22:34) *
Tack Helèn - verkligen ljus över skuggan. Har precis pratat med "värden" också och det finns fler liknande växter. Hade ingen aning om att det fanns så mycket som liknade åkersenap. Det var nog inte det vi såg på Gotland, men om det var ryssgubbe eller något annat liknande är svårt att säga. Tänk vad mycket nytt man kan lära sig. Kanske skall testa att äta. Även något som heter åkergyllen kan man tydligen äta.

Varsågod biggrin.gif Och ja det finns verkligen flera sorter där som kan blandas samman. Har faktiskt en precis utanför staketet som inte slagit ut än som jag inte vet om det är Ryssgubbe eller Åkersenap.

Men...orsaken till att jag råkade känna till Ryssgubbe är att jag av en händelse bläddrade förbi den i min blombok häromdagen (i jakt på något helt annat) och fastnade för namnet, för det lät så kul. Annars hade jag inte haft en aning om det!

Helén
JennyXan
Ryssgubbe är väl en invandrande växt, finns i stora mängder i Uppsalatrakten och söderut och är på spridning längs vägar och vattendrag vidare i landet.

Enklast att se skillnad är när de har blommat över, att ryssgubbe har runda fruktskidor, medan åkersenap och vad man nu mer brukar blanda ihop den med har avlånga fruktskidor.

(Viss brasklapp för att det nu börjar bli ett par år sedan jag läste floristik... smile.gif )
HelénE
CITAT (JennyXan @ 15-06-2007, 18:52) *
Ryssgubbe är väl en invandrande växt, finns i stora mängder i Uppsalatrakten och söderut och är på spridning längs vägar och vattendrag vidare i landet.

Enklast att se skillnad är när de har blommat över, att ryssgubbe har runda fruktskidor, medan åkersenap och vad man nu mer brukar blanda ihop den med har avlånga fruktskidor.

(Viss brasklapp för att det nu börjar bli ett par år sedan jag läste floristik... smile.gif )

thanks.gif för den upplysningen. Ska komma ihåg att ha koll på fruktskidorna när den blommat ut.

Har små planer på att förflytta denin i trädgården faktiskt. Till en del där det finns ganska många fina, snygga tistlar. Funderar på att göra en liten vildträdgård i den delen av trädgården.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon